چکیده:
هدف تحقیق حاضر مدلسازی ارتباط بین سواد اطلاعاتی با خلاقیت و قابلیت کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی دانشگاههای دولتی تهران بود. جامعۀ آماری تحقیق، کلیۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی دانشگاههای دولتی تهران (1000N=) بود که با استناد به جدول کرجسی و مورگان، از بین آنها 270 نفر به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم و تصادفی انتخاب شد. برای طراحی مدل نیز از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد سواد اطلاعاتی با ضریب مسیر (0/19pc=) بر قابلیت کارآفرینی و با ضریب مسیر (0/44pc=) بر خلاقیت دارای اثر مستقیم است. در اثرگذاری سواد اطلاعاتی بر قابلیت کارآفرینی و خلاقیت، توانایی دسترسی به اطلاعات با بار عاملی 0/81، توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات (0/76)، توانایی درک موارد حقوقی و اقتصادی اطلاعات (0/33)، توانایی ارزیابی نقادانۀ اطلاعات (0/31) و توانایی درک وسعت و ماهیت اطلاعات (0/16) بهترتیب بیشترین نقش را داشتند. همچنین، خلاقیت با ضریب مسیر (0/28pc=) بر قابلیت کارآفرینی اثر مستقیم داشت. با توجه به نتایج بهدستآمده لازم است بهمنظور توسعۀ قابلیتهای کارآفرینی و نیز خلاقیت دانشجویان تربیت بدنی، به تدوین محتوای آموزشی مناسب و نیز آموزش مؤثر و مرتبط با بهبود سواد اطلاعاتی در برنامۀ درسی دانشجویان تربیت بدنی اقدام شود.
The aim of this study was modeling the relationship between information literacy and creativity and entrepreneurial capability of higher education physical education students of Tehran state universities. The Statistical population consisted of all higher education physical education students of Tehran state universities (N=1000). According to Krejcie and Morgan Table, 270 subjects were selected with stratified random sampling method. Structural Equation Modeling (SEM) was used for modeling. The results showed that information literacy had a direct effect on entrepreneurial capability (pc=0.19) and creativity (pc=0.44). “The ability to access information” (factor loading=0.81), “the ability to use targeted information” (0.76), “the ability to understand the legal and economic information” (0.33), “the ability to critically evaluate information” (0.31) and “the ability to understand the extent and nature of the information” (0.16) played the most important roles in influencing entrepreneurial capability and creativity. Also, creativity (pc=0.28) had a direct effect on entrepreneurial capability. Regarding these results, it is necessary to put on appropriate educational content and also effective education related to improving information literacy in the curriculum of physical education students in order to develop their entrepreneurial capabilities as well as creativity.