چکیده:
هدف پژوهش، تدوین الگوی ساختاری تاثیر کیفیت اطلاع رسانی بر انگیزه دانشجویان در مشارکت به فعالیت های ورزشی: نقش میانجی محدودیت ها در دانشجویان دختر و پسر ورزشکار دانشگاه علامه طباطبایی تهران بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه بودند که در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ در جشنواره ورزشی دانشگاه مشارکت داشتند (۶۵۰=N). تعداد نمونه آماری پژوهش با استفاده از جدول مورگان برای پسران ۱۹۶ نفر و برای دختران ۱۴۸ نفر بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ایک سو (۲۰۱۰) بود. روایی آن توسط متخصصان مدیریت ورزشی تایید شد و پایایی آن ۸۹ درصد به دست آمد. داده ها جهت مدل یابی به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آموس[۱] نسخه ۲۴ تحلیل شدند. نتایج پژوهش تاییدکننده روابط ساختاری مفروض بود؛ به طوری که کیفیت اطلاع رسانی به طور مستقیم (۰/۲۵) و هم به طور غیرمستقیم از طریق میانجی محدودیت (۰/۰۹-) بر انگیزه تاثیر داشت. متغیر محدودیت به طور مستقیم بر انگیزه های دانشجویان تاثیر معنادار و معکوس داشت (۰/۷۶-). بنابراین نتایج مدل ساختاری بیان کننده آن است که با افزایش اطلاع رسانی و کاهش محدودیت ها، انگیزه شرکت در مسابقات ورزشی در بین دانشجویان دختر و پسر بیشتر می شود.
The aim of this study was to develop a structural model of the effect of informational quality on students' motivation to participate in sports: the mediating role of constraints in female and male athlete students of Allameh Tabataba'i University in Tehran. The research method was descriptive-correlation and the statistical population included all male and female university students who participated in the university sport festival in the academic year of 2015-2016 (N=650). The sample size of the study was 196 for men and 148 for girls using Morgan Table. The data were collected by the ICU questionnaire (2010). Its validity was confirmed by sport management specialists and its reliability was obtained as 89%. Data were analyzed using structural equation modeling using Amos 24 software. The results of the study confirmed the assumed structural relations, that is to say the informational quality directly (0.25) and indirectly through the constraint mediator (-0.99) had an effect on motivation. Constrain variable directly had a significant and reverse effect on students' motivations (-0.76). Therefore, the results of the structural modeling indicated that increased information and reduced constraints increase the motivation to participate in sport competitions among male and female students.