چکیده:
امروزه گرایش سیاسی یکی از ضروریات زندگی جوامع بشری در دوره مدرن محسوب میشود به طوری که از موثرترین عامل بر روندهای تصمیمگیری و اجرائی کشور و نیز به عنوان حلقه رابط بین مردم و حاکمیت سیاسی عمل میکند. هدف پژوهش حاضر تحلیل نقش بازاریابی سیاسی، فرهنگ سیاسی و سرمایه اجتماعی بر گرایش سیاسی است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه با طیف پنج گزینهای لیکرت استفادهشده است. روایی محتوایی آن با نظر متخصصان، استادان دانشگاهی و کارشناسان خبره تایید شد. پایایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ (805/.) در سطح مناسبی قرار داشت. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شهروندان شهر تهران است که نمونهای 384 نفری بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ابزارهای اس پی اسس و نرمافزار اسمارت پی ال اس انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد نقش بازاریابی سیاسی بر سرمایه اجتماعی (T: 18/134)، فرهنگ سیاسی (T: 12/749) و گرایش سیاسی (T: 2/628) و همچنین نقش سرمایه اجتماعی بر گرایش سیاسی (T: 4/882) معنادار و مثبت است؛ اما نقش فرهنگ سیاسی بر گرایش سیاسی (T: 1/092) مورد تائید واقع نشد.
Today, political orientation is one of the necessities of human life in the modern era, so that it acts as the most effective factor on the decision-making and executive processes of the country and also as a link between the people and political rule.
Target The present study analyzes the role of political marketing, political culture and social capital on political orientation. This research is a descriptive-correlational type and a questionnaire with a Likert scale with five options has been used to collect data. Its content validity was confirmed by experts, university professors and experts. The reliability of the instrument was at a good level by calculating Cronbach's alpha( %805). The statistical population of the present study is the citizens of Tehran. A sample of 384 people was selected by convenience sampling.
Data analysis was performed using SPSS tools and Smart PLS software. Findings showed the role of political marketing on social capital (T: 134-18), political culture (T: 1249/49) And political orientation (T: 2/628) as well as the role of social capital on political orientation (T: 4/882) is significant and positive; But the role of political culture on political orientation (T: 1/092) was not confirmed.