چکیده:
در این مقاله نشان داده خواهد شد که کتاب کتاب آرایی نسخه های هنری دوره قاجار: با استنباد به نسخ خطی کتابخانه ملی ایران، تالیف دکتر حبیب اله عظیمی کتابی است در بخش مبانی نظری و علمی خود آشفته، و در بخش معرفی نسخه ها مغلوط و مشحون از خطاهای ریز و درشت. کثرت این خطاها نشان می دهد در شایستگی نویسنده برای انجام این پژوهش تردیدهای جدی وجود دارد و نتیجه نهایی پژوهش (؟) او در بخشهای مختلف مشتمل است بر ایرادات و اشکالاتی همچون: ذکر سخنان متناقض و متضاد در بخش مبانی نظری و علمی، عدم توجه به پیشینبه پژوهش، استفاده از منابع دست چندم، خطا در انتخاب و تاریخ گذاری نسخه ها، عدم تشخیص نسخه های مجعول و استنباد به آنها، ادعاهای ناسازگار با موازین علمی، داوری درباره نسخه ها بدون رویت اصل یا حتی عکس آنها، انتحال از دیگران و عدم ذکر منبع، قضاوتهای ذوقی و بدون مبنا، لفاظی و عبارت پردازی به جای به کارگیری زبان علمی، ویرایش نادرست، اختصاص دادن بخش عمده کتاب به مباحث نامرتبط، و کیفیت پایین و نامناسب تصاویر. متاسفانه سایر آثار نویسنده هم از این اشکالات و ایرادات بر کنار نیست و بیشتر این آشفتگیها در مورد آنها هم صادق است که تنها برای نمونه به مواردی از آنها هم اشاره شده است.
In this article, it will be shown that the book of book arrangement of artistic manuscripts of Qajar period: with reference to the manuscript of the National Library of Iran, written by Dr. Habibollah یمی Azimi is a book in the section of its theoretical and scientific foundations, and in the section of introducing manuscripts is confused. And full of small and big mistakes. The multiplicity of these errors shows that there are serious doubts in the author's competence to conduct this research and the final result of his research (?) In various sections includes drawbacks and drawbacks such as: mentioning contradictory and contradictory statements in the theoretical and scientific foundations, lack of attention. According to the research background, the use of multiple sources, errors in the selection and dating of manuscripts, failure to recognize forged copies and citation to them, claims inconsistent with scientific standards, judging manuscripts without seeing the original or even their photo, copying others And not mentioning the source, tasteless and baseless judgments, rhetoric and phraseology instead of using scientific language, incorrect editing, devoting most of the book to irrelevant topics, and poor quality and inappropriate images. Unfortunately, the other works of the author are not excluded from these drawbacks and objections, and most of these confusions are also true about them, some of which have been mentioned only as examples.