چکیده:
شناخت دین سعادت آفرین اسلام، در مرحله نخست با معرفی و تبیین آیات قرآن کریم توسط رسول خداصلی الله علیه و آله صورت گرفت. با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی عصر نزول مانند ابتدایی بودن خط، تعداد اندک افراد دارای قدرت خواندن و نوشتن و گستره جغرافیایی وسیع دعوت، به نظر می رسد که بهترین راه برای تبلیغ دین و معرفی قرآن کریم، «تلاوت قرآن» بوده است. با دقت در آیات قرآن کریم، مشاهده می شود که آثار مختلفی بر تلاوت قرآن مترتب شده است. محور این نوشتار، تاثیرهای تلاوت قرآن بر هدایت قلبی مخاطبان است؛ لذا بر ایجاد و ازدیاد ایمان تاکید شده است. از طرفی، برای تاثیرپذیری از تلاوت قرآن، لازم است که شرایطی در افراد موجود باشد؛ شرایطی همچون «اراده»، «قلب خاشع» و «خود را مخاطب قرآن دیدن» که از مراجعه به آیات به دست می آید. نوشته پیش رو با نگاه به آیات کلام الله و استفاده از متون تفسیری، در صدد بررسی و تبیین بخشی از آثار تلاوت قرآن و شرایط تاثیرپذیری از آن است.
In the first stage, the knowledge of the happiness-giving religion of Islam was introduced and explained by the Messenger of God, peace and blessings of God be upon him. Considering the cultural and social conditions of the era of descent, such as the rudimentary nature of calligraphy, the small number of people with the ability to read and write, and the wide geographical scope of the call, it seems that the best way to propagate the religion and introduce the Holy Quran was "reciting the Quran." By looking carefully at the verses of the Holy Quran, it can be seen that there are various effects on the recitation of the Quran. The focus of this article is the effects of reciting the Quran on guiding the heart of the audience. Therefore, emphasis has been placed on creating and increasing faith. On the other hand, in order to be influenced by the recitation of the Quran, it is necessary for people to have certain conditions; Conditions such as "will", "humble heart" and "seeing oneself as the audience of the Qur'an" which are obtained by referring to the verses. Looking at the verses of God's Word and using interpretative texts, the following article aims to examine and explain some of the works of reciting the Qur'an and the conditions of being influenced by it.