چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی توانایی ذهنی سازی در رابطه بین امنیت دلبستگی با بد تنظیمی هیجانی نوجوانان انجام گردید. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر و چه پسر –بودند که در طیف سنی 11 تا 17 سال قرار داشتند و در سال 1399 مشغول به تحصیل در مناطق یک و دو شهرستان زنجان بودند. 200 نفر با استفاده از نمونهگیری در دسترس برای این پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای تجارب روابط نزدیک – ساختار رابطه- (ECR-RS) (فریلی و همکاران، 2000)، ذهنی سازی نوجوانان- (RFQ-Y) (ها و همکاران، 2013) و دشواری تنظیم هیجان- (DERS) (گرتز و روئمر، 2004) بودند. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. شاخصهای برازش نشاندهندهی برازش عالی دادهها با مدل اصلاح شده بود. دلبستگی اجتنابی به پدر به صورت مستقیم توانست بد تنظیمی هیجانی در نوجوانان را پیشبینی کند (۰01/۰p‹). همچنین دلبستگی اجتنابی به پدر و دلبستگی اضطرابی به مادر به صورت غیر مستقیم و از طریق توانایی ذهنی سازی توانستند بد تنظیمی هیجانی در نوجوانان را پیشبینی کنند (۰01/۰p‹). از نتایج فوق میتوان نتیجه گرفت که امنیت دلبستگی و توانایی ذهنی سازی در کنار هم میتوانند نقش زیادی در پیشبینی بد تنظیمی هیجانی در نوجوانان داشته باشند و لزوم توجه به این عوامل در برنامههای ارتقا تنظیم هیجانی ضروری است.
The aim of this study was to investigate the mediating role of mentalization ability in the relationship between attachment security and adolescent emotional dysregulation. The present research was a descriptive correlational study. The statistical population of this study was male and female students who were in the age range of 11 to 17 years, who in 2020 were studying in regions one and two of Zanjan City. 200 people were selected using available sampling for this study. The research instruments included the experiences of close relationships questionnaire - (ECR-RS) (Fraley et al., 2000), Reflective Function Questionnaire for Youth- (RFQ-Y) (Ha & et al., 2013), and Difficulties in Emotion Regulation Scale- (DERS) (Gratz & Roemer, 2004). Data were analyzed using the Pearson correlation test and path analysis. Fit indicators showed an excellent fit of the data with the modified model. Avoidance attachment to the father was directly able to predict emotional dysregulation in adolescents (p
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١٠، شماره ١٢، شماره پياپي ٦٩، اسفند ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(12), 2022 رابطه امنيت دلبستگي با بد تنظيمي هيجاني نوجوانان : نقش ميانجي توانايي ذهني سازي The relationship between attachment security and emotional dysregulation of adolescent: The mediating role of mentalization ability سيده سميه اسدي١ Seyedeh Somayeh Asadi Master of Clinical Psychology of Children and کارشناسي ارشد روان شناسي باليني کودک و نوجوان ، دانشکده علوم Adolescents, Faculty of Educational Sciences and تربيتي و روانشناسي، دانشگاه تبريز، تبريز، ايران .
1 Xiang, Zhang & Kuwahara 2 Mestre, Núñez-Lozano, Gómez-Molinero, Zayas & Guil 3 Lustig, Cote & Willoughby 4 Breaux, Eadeh, Swanson & McQuade 5 emotional regulation 6 Gratz & Roemer 7 emotional dysregulation 8 Wolff 9 Bruno 10 Bowlby 11 Crittenden 12 Heard, Lake & McCluskey رويش روان شناسي، سال ١٠، شماره ١٢، شماره پياپي ٦٩، اسفند ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(12), 2022 گرايش هاي دلبستگي در بزرگسالان با دو بعد دلبستگي اضطرابي١ و اجتنابي ٢ مشخص ميشود (اندرسون ، کانر، وويسي، يانگ و گولو ، 3 ٢٠١٩).
1 anxiety attachment 2 avoidance attachment 3 Anderson, Connor, Voisey, Young & Gullo 4 Ko, Hewitt, Cox, Flett & Chen 5 Shaver & Mikulincer 6 Liu & Ma 7 mentalization ability 8 Peters 9 Carvalho, Rovinski, Fiorini & Ramires 10 Køster 11 Hünefeldt, Laghi, Ortu & Belardinelli 12 theory of mind 13 Thoms 14 Strawson رابطه امنيت دلبستگي با بد تنظيمي هيجاني نوجوانان : نقش ميانجي توانايي ذهني سازي The relationship between attachment security and emotional dysregulation of adolescent: The mediating role of … رويکرد ذهني سازي اگرچه از همان آغاز کودکي بايد محل توجه باشد ولي در نوجواني است که اهميت اصلي آن آشکار ميگردد چون بيشتر مشکلات هيجاني در نوجواني بروز ميکنند (بک ١ و همکاران ، ٢٠٢٠).