چکیده:
مدیریت رسانهای با شاخه سینما ارتباط تنگاتنگی دارد زیرا ارتباط با مخاطب را در چارچوب الگوهای ارتباطی تثبیت شده پیگیری میکند. در این مطالعه، ضمن تبیین اهمیت فیلمهای سینمای دادگاهی در ایران، به نقش و شیوه بازنمایی جرم و آسیب از دیدگاه متخصصان و کارشناسان، پرداخته شده است. این پژوهش از نوع کیفی و بر اساس هدف از نوع کاربردی است، به روش مصاحبه عمیق بدون ساختار با 16 کارشناس و متخصص در 5 حوزه علوم روانشناسی، جامعهشناسی، حقوق، ارتباطات و سینما و با هدف بررسی نقش سینمای دادگاهی در شیوه بازنمایی جرم و آسیب اجتماعی، انجام شده است. میدان مطالعه، فیلمهای دادگاهی 4 دهه اخیر سینمای ایران است که بر اساس حساسیت یا تابویی موضوع و همچنین درگیری افکار عمومی انتخاب شدهاند (10 فیلم از 22 فیلم دادگاهی، از کل1744 فیلم چهار دهه اخیر سینمای ایران در مقاله دیگری به روش نشانهشناسی سوسور، تحلیل روایت بارت و سه سطح رمزگان فیسک مورد تحلیل قرار گرفتهاند). موضوعاتی که در فیلمهای سینمایی چهار دهه اخیر در ژانر درام دادگاهی دیده شده به نسبت کل فیلمهای تولید شده در این سالها بسیار اندک است. این پژوهش بنابر نظر کارشناسان مصاحبهشونده به 9 مقوله برای پاسخ به دلیل تولید اندک این ژانر از فیلم در سینمای دادگاهی ایران از دیدگاه کارشناسان دست یافت و به این نتیجه رسید که فیلمسازان برای تولید فیلم در این ژانر باید به مؤلفههای، انعکاس واقعیت، بهرهگیری از متخصصان در حوزههای علمی دیگر و محدودیتهای قضایی توجه ویژه داشته باشند و سانسور و ممیزی، سیاهنمایی و ضعف قانون ازمؤلفههایی هستند که موانعی برای تولید فیلم در این ژانر ایجاد کردهاند.
Media management is closely related to cinema because it pursues communication with the audience within the framework of established communication patterns. In this study, while explaining the importance of court drama movies in Iran, the role and method of representing crime and harm from the perspective of experts was discussed. This research is qualitative and based on the purpose is applied, through in-depth unstructured interviews with 16 experts in 15 fields of psychology, sociology, law, communication and film and was conducted to examine the role of court drama film in the representation of crime and social harms. The statistical population was the court drama films of the last 4 decades of Iranian cinema, which were selected based on the sensitivity or taboo of the subject as well as the conflict of public opinion (10 out of 22 court drama films, out of a total of 1744 films of the last four decades of Iranian cinema that were analyzed in articles by Saussure semiotics, Bart narrative analysis and three levels of Fisk method). The subjects seen in the movies of the court drama genre of the last four decades are very few compared to the total number of films produced in these years. The subjects of the court drama genre in the last four decades films were very few compared to the total films produced in these years. The reason for the low production of this genre, according to the experts interviewed, was classified into 9 categories. To produce a film in this genre, filmmakers must pay special attention to the components, reflection of reality, utilization of experts in other scientific fields, and judicial restrictions, and censorship, auditing, detraction, and the weakness of the law are some of the components that create barriers to this production.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهـش از نوع کيفـي و بـر اسـاس هـدف از نوع کاربردي اسـت ، بـه روش مصاحبه عميق بدون سـاختار بـا ١٦ کارشـناس و متخصـص در ٥ حـوزه علـوم روان شناسـي، جامعه شناسـي، حقـوق ، ارتباطـات و سـينما و بـا هدف بررسـي نقش سـينماي دادگاهـي در شـيوه بازنمايي جرم وآسـيب اجتماعـي، انجام شـده اسـت .
ميـدان مطالعـه ، فيلم هـاي دادگاهـي ٤ دهه اخير سـينماي ايـران اسـت کـه بر اسـاس حساسـيت يـا تابويي موضـوع و همچنيـن درگيري افـکار عمومـي انتخـاب شـده اند (١٠ فيلم از ٢٢ فيلـم دادگاهـي، از کل ١٧٤٤ فيلم چهار دهـه اخيـر سـينماي ايـران در مقالـه ديگـري بـه روش نشانه شناسـي سوسـور، تحليـل روايـت بـارت و سـه سـطح رمزگان فيسـک مـورد تحليل قـرار گرفته انـد).
ايـن پژوهش بنابـر نظر کارشناسـان مصاحبه شـونده بـه ٩ مقولـه بـراي پاسـخ به دليـل توليـد اندک ايـن ژانر از فيلـم در سـينماي دادگاهـي ايـران از ديـدگاه کارشناسـان دسـت يافت و به ايـن نتيجه رسـيد کـه فيلم سـازان بـراي توليـد فيلـم در ايـن ژانـر بايـد بـه مؤلفه هـاي، انعـکاس واقعيـت ، بهره گيـري از متخصصـان در حوزه هـاي علمـي ديگـر و محدوديت هـاي قضايي توجـه ويژه داشـته باشـند و سانسـور و مميـزي، سـياه نمايي و ضعف قانـون ازمؤلفه هايي هسـتند کـه موانعي بـراي توليـد فيلـم در اين ژانـر ايجـاد کرده اند.
در ايـن مقالـه ، ضمـن تبييـن اهميت شـيوه بازنمايـي جرم و آسـيب اجتماعـي در فيلم هـاي دادگاهي ايـران از نگاه کارشناسـان ، مهم ترين راهبرد فيلم سـازان ايرانـي بـراي افزايـش اطلاعات و آگاهـي مخاطبان ، نمايـش واقعيت هاي جامعـه و بهره گيـري از کارشناسـان و متخصصـان در علـوم مرتبـط ، شـمرده اسـت .