چکیده:
چکیدهدر دنیای امروز، رسانهها مهمترین ابزار انتقال پیام هستند که به طرق گوناگون در دسترس عموم مردم قرار دارند و سهم چشمگیری در میزان آگاهی مردم نسبت به موضوعات مختلف دارند؛ بنابراین، در پژوهش حاضر به مطالعۀ تأثیر رسانهها بر کلیشههای جنسیتی در ورزش زنان پرداخته شدهاست. روش بهکار گرفته برای تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل مضمون یا تماتیک است. جامعۀ پژوهش شامل زنان ایرانی ورزشکار در سطح حرفهای و همچنین شامل پژوهشگرانی است که در حوزۀ مطالعاتی ورزش زنان فعالیت میکنند. در تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبهها، دو تم اصلی؛ کژکارکردها و کارکردهای رسانهها در حوزۀ تأثیرگذاری رسانهها بر کلیشههای جنسیتی استخراج شد که بیانگر تأثیر دوگانه و متضاد آنهاست؛ بدین معنی که؛ از یکسو، پیامد بازتاب موفقیتها و فعالیتهای زنان ورزشکار حرفهای در رسانهها سبب تضعیف اندیشههای حاکم مردسالارانه در ورزش میشوند، ولی، ازسوی دیگر، رسانهها بهواسطۀ سوگیری در تأکید و بزرگنمایی بعد زنانگی ورزشکاران زن با القای نگاه جنسیتی و باور غیرجدی بودن ورزش زنان در اذهان عموم به تقویت کلیشههای جنسیتی در جامعه میپردازند.
AbstractIn today's world, the media is the most important means of conveying messages to the public via various ways. It has a significant contribution to the level of public awareness of various issues. Therefore, the present study deals with media's effect on gender stereotypes in women's sports. The method used to analyze the data is thematic analysis. The research population includes Iranian women athletes at professional level and researchers working in the field of women's sports studies. When analyzing the findings of the interviews, there are two main themes: the dysfunctions and functions of the media in the field of media influence on gender stereotypes are extracted, which indicates their dual and contradictory influence. It means that on the one hand, the consequences of covering the successes and activities of professional women athletes in the media undermine the prevailing patriarchal ideas in sports, while, on the other hand, the media reinforces gender stereotypes in society by inciting and emphasizing the femininity dimension of female athletes through inducing a gender perspective and believing that women's sports are not severe in the public mind.
خلاصه ماشینی:
وقتي در عرف يک جامعه ، ورزشي به عنوان امري مردانـه تلقي ميشود، حضور زنان در آن ورزش خوشايند به حساب نميآيد و زنان با محدوديت هايي روبه رو مي شوند و اين باعث عدم پيشرفت زنان در آن زمينۀ ورزشي مـيشـود (هيـولي و العليلـي٢، ٢٠١٤: ٤٩)؛ بنابراين ، پژوهش حاضر، به دنبال مطالعۀ تأثير رسانه ها بر کليشه هاي جنسيتي است تا نقش رسانه هـا را در تقويت و يا تضعيف باورهاي جنسيتي افراد در جامعه تحليل کند.
Daily Mail روزنامه نگاران بررسي شد؛ ٦٨% از کل مقالات را روزنامه نگاران مرد و فقط ٢% از مقالات را زنـان نوشـته بودند و در ٣٠% ديگر جنسيت ذکر نشده بود؛ همچنين يافته هاي تحقيقات فينک و کنسـيک ١ (٢٠٠٢) نشان داد که در رسانه هاي ورزشي دربارٔە زنان ورزشکار و ورزش زنان کمتر مطلـب نوشـته مـيشـود و بيشتر بر جنبه هاي زنانگي تأکيد ميشود؛ بنابراين ، با توجه به نقش چشمگيري که رسـانه هـا در ايجـاد شکاف يا عبور از نابرابريهاي جنسيتي روزمره در بستر جامعه دارند، مطالعۀ تأثيرگـذاري رسـانه هـا بـر کليشه هاي جنسيتي در بستر ورزش ، هدف پژوهش حاضر است .
The influence of sex stereotypes and gender roles on participation and performance in sport and exercise: Review and future directions.
stereotype threat on women's athletic performance and gender stereotypes.
Women in sport: Gender stereotypes in the past and present .