چکیده:
امروزه شرکتها به اهمیت فروش خود واقفندو در تلاشند با افزایش حجم فروش در فضای رقابتی در بازارها وضعیت خود را حفظ و بهبود بخشند. این پژوهش به بررسی رابطه میان عوامل استراتژیک شرکت و فروش میپردازد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش جمعآوری دادهها توصیفی- پیمایشی هست. تمامی کارکنان، کارشناسان و مدیران شرکتهای فعال در شرکت شهرکهای صنعتی استان بوشهر جامعه آماری این پژوهش را تشکیل میدهند. نمونه آماری براساس فرمول کوکران به تعداد 286 نفر انتخاب شد. روش نمونهگیری روش تصادفی ساده میباشد. ابزارگرداوری دادههای در این تحقیق پرسشنامه استاندارد مبتنی برطیف لیکرت است. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از معادلات ساختاری به-کمک نرم افزارهای Smart PLS 2 و SPSS 23 استفاده شده است. در این تحقیق عوامل استراتژیک مطابق با شاخصهای مدل کوراتکو و همکاران (2005) با مولفههای 1- عوامل ساختاری؛ 2- عوامل سازمانی؛ 3- عوامل فردی؛ 4- عوامل محیطی و از طریق پرسشنامهای شامل 12 گویه و با استفاده از طیف 5 گزینهای لیکرت موردسنجش قرار گرفت. جهت سنجش فروش شرکت از پرسشنامه فستوس (2016) با 10 گویه بهره گرفته شد. یافتهها بیانگر تاثیر مثبت و معنادار عوامل استراتژیک ساختاری، سازمانی و محیطی بر فروش میباشد.
Today, companies are aware of the importance of their sales and are trying to maintain and improve their position by increasing sales volume in a competitive environment in the markets. This study examines the relationship between strategic factors of the company and sales. The research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method. All employees, experts and managers of companies operating in Bushehr Industrial Towns Company constitute the statistical population of this research. The statistical sample was selected based on Cochran's formula to 286 people. Sampling method is a simple random method. The data collection tool in this research is a standard questionnaire based on Likert scale. In this research, structural equations using Smart PLS 2 and SPSS 23 softwares have been used to analyze the data and test the hypotheses. In this research, strategic factors in accordance with the indicators of the model of Kuratko et al. (2005) with components 1- structural factors; 2- Organizational factors; 3- Individual factors; 4- Environmental factors were assessed through a questionnaire consisting of 12 items using a 5-point Likert scale. To measure the company's sales, Festus (2016) questionnaire with 10 items was used. Findings indicate a positive and significant impact of strategic structural, organizational and environmental factors on sales.
خلاصه ماشینی:
در محیط فعلی تجاری ایران با وجود تغییر و تحولات در تمامی ارکان بازار و افزایش رقابت، ضرورت توجه به عوامل استراتژیک شرکت و میزان فروش، خود را بیشتر نشان داده است (قره چه و کاشی، ۱۳۸۹).
پیشینه پژوهش شادمهری ، قائد و مرادی (1399) تحقیقی با عنوان بررسی رابطه استراتژی شرکت و مدیریت سود با هزینه های عمومی و فروش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار از سال1396-1391 ، انجام دادند.
هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه استراتژی شرکت و مدیریت سود با هزینه های عمومی و فروش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار از سال1396-1391است.
در بررسی فرضیه اول تحقیق ضریب مسیر برابر 161/0 بهدست آمده است و با توجه به آماره T (949/2) در سطح 95 درصد، عوامل ساختاری استراتژیک سازمانی بر فروش اثر مثبت و معناداری دارد و این فرضیه مورد پذیرش واقع میگردد.
در بررسی فرضیه دوم تحقیق ضریب مسیر برابر 494/0 بهدست آمده است و با توجه به آماره T (716/3) در سطح 95 درصد، عوامل سازمانی استراتژیک سازمانی بر فروش اثر مثبت و معناداری دارد و این فرضیه مورد پذیرش واقع میگردد.
در بررسی فرضیه سوم تحقیق ضریب مسیر برابر 070/0 بهدست آمده است و با توجه به آماره T (580/0) در سطح 95 درصد، عوامل فردی استراتژیک سازمانی بر فروش اثر معناداری ندارد و این فرضیه مورد پذیرش واقع نمیگردد.
در بررسی فرضیه چهارم تحقیق ضریب مسیر برابر 259/0 بهدست آمده است و با توجه به آماره T (916/2) در سطح 95 درصد، عوامل محیطی استراتژیک سازمانی بر فروش اثر مثبت و معناداری دارد و این فرضیه مورد پذیرش واقع میگردد.