چکیده:
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، با هدف خودسازی، جامعه پردازی و تمدنسازی تدوین شده است و برای تحقق تمدن اسلامی الزامات فراوانی لازم است که یکی از مقدمات اصلی تحقق این هدف، نقشآفرینی رسانههای جمعی در این راستا میباشد. برای تحقق تمدن نوین اسلامی، لازم است قواعدی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب برای رسانه های جمعی ارائه گردد تا با عمل رسانههای جمعی بر اساس آن، زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی فراهم گردد. در مقاله پیشرو که با روش مطالعه دلالتپژوهی انجام شده ابتدا 40 مؤلفه هنجاری استخراج گردید، از بین این مؤلفهها، مؤلفههای هنجاری که بیشتر مورد تأکید قرار گرفته بود و مؤلفههای رسانه تمدنساز را بیان میکرد به دست آمد. این مؤلفهها شامل توحیدمحوری و ایمان عمیق، امیدبخشی نسبت به آینده، جوانگرایی و امید به جوانان در ایجاد تحولات پیشرو، علمگرایی و پژوهشمحوری، تقویت معنویت واخلاق، ترویج شکوفایی و پیشرفت اقتصادی، گفتمانسازی عدالتخواهی، نظارتگری وفسادستیزی، تقویت عزّت ملّی، استقلال و آزادی، ترویج مجاهدت در همه عرصهها و ترویج سبک زندگی اسلامی است. برای تحقق این مؤلفهها در رسانهها به خصوص رسانه ملی، لازم است سند تحول رسانه ملی بر اساس بیاینه گام دوم انقلاب تدوین شده برنامهریزیهای لازم بر اساس آن صورت گیرد.
The Statement of the Second Phase of the Islamic Revolution of Iran has
been compiled with the aim of self-construction, dealing with society, and
making civilization. In order to achieve Islamic civilization, many
requirements are necessary, and one of the main preconditions for
achieving this goal is the role of the mass media in this regard. The
orientation of the mass media in the various dimensions of media
activities is influenced by the normative system that governs it. Thus, in
order to realize the new Islamic civilization, it is necessary to present rules
based on the Statement of the Second Phase of the Islamic Revolution for
the mass media in order to provide the context for the realization of the
new Islamic civilization by focusing on the basis of the mass media. In the
present paper, which was conducted by the method of argument-studies
research, forty normative components were extracted, then among them,
the normative components that were more emphasized and referred to the
components of the civilization-building media were obtained. These
components include monotheism and deep faith, having hope for the
future, youthfulness and hope for young people in creating the upcoming
evolutions, scientism and focusing on research, strengthening spirituality
and morality, promoting prosperity and economic progress, discourse of
justice, supervision and anti-corruption, strengthening national dignity,
independence and freedom and the promotion of mujahidat in all arenas
and the promotion of the Islamic way of life. In order to realize these
components in the media, and especially in the national media, it is
necessary to compile a document on the transformation of the national
media based on the Statement of the Second Phase of the Islamic
Revolution and to make the necessary plans based on it.
خلاصه ماشینی:
از آنجایی که رسانههای جمعی نقش تعیینکنندهای در زمینهسازی برای حرکت جامعه به سوی اهداف مشخصشده دارند، لازم است با سیاستگذاری و تعیین راهبردهای کلان و عملیاتی و تعیین اصول و قواعد عمل رسانهای بر اساس بیانیۀ گام دوم انقلاب، زمینههای خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی فراهم شود تا با همافزایی با بخشهای دیگر، شاهد تحقق تمدن نوین اسلامی باشیم.
بیانیۀ گام دوم انقلاب نیز در حرکت چهلسالۀ دوم که برای خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی تدوین شده است و سندی پراهمیت و همهجانبهنگر است، این ظرفیت را دارد که بایدها و نبایدها و نقشۀ راه تمدنسازی را برای رسانههای جمعی مشخص کند؛ زیرا «تمدن، پیشرفت و توسعۀ همهجانبه ناشی از مجموعه دستاوردهای مادی و معنوی بشر میباشد که حاصل تعالی فرهنگی و پذیرش نظم اجتماعی است» (ولایتی، 1386، ج1، ص 22).
بنابراین تمدن اسلامی که تمدنی است که پیشرفت مادی و معنوی آن در عرصههای مختلف بر اساس آموزههای اسلامی بوده، در بیانیۀ گام دوم نیز مورد توجه قرار گرفته و بر اساس اقتضائات زمانی و مکانی، مؤلفههای حرکت جمهوری اسلامی ایران بهسوی تمدن اسلامی مورد توجه قرار گرفته است و رسانههای جمعی باید برای تحقق آرمان انقلاب اسلامی، این مؤلفهها را مورد توجه قرار دهند؛ لذا در این مقاله، مؤلفههای هنجاری رسانۀ تمدنساز بر اساس بیانیۀ گام دوم انقلاب ترسیم شده است.
[In Persian] Research Article A Study of Social Strategies to Achieve the Desired Culture from the Perspective of the Qur'an 1 Hossein Alavi 2 .