چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر پاسخگویی مدیران بر رضایت شغلی دبیران تربیت بدنی منطقه سیستان انجام گرفت. روش تحقیق این پژوهش توصیفی و از آنجا که به جمعآوری اطلاعات مربوط به ویژگیهای جمعیتشناختی و توصیف وضعیت موجود میپردازد، از نوع پیمایشی و از طرفی با توجه به اهداف تحقیق به سنجش رابطه میان متغیرها میپردازد، از نوع همبستگی است. در دستهبندی تحقیقات بر حسب هدف، این تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی جای میگیرد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دبیران تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه سیستان به تعداد 250 نفر میباشد. نمونه آماری به شیوه تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 151 نفر تعیین گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد پاسخگویی باونز (2005) و رضایت شغلی هرزبرگ (2007) استفاده شد، در نهایت با توجه به نرمال بودن دادهها؛ فرضیههای تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون توسط نرم افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج فرضیهها نشان داد که پاسخگویی و مولفههای آن (پاسخگویی سازمانی، پاسخگویی حرفهای، پاسخگویی قانونی و پاسخگویی سیاسی) بر رضایت شغلی تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که متغیر پاسخگویی حدود 59 درصد از تغییرات رضایت شغلی را پیشبینی می-کنند. همچنین مولفههای پاسخگویی جمعاً حدود 43 درصد از تغییرات رضایت شغلی را پیشبینی میکنند.
The aim of this study was to investigate the effect of managers' accountability on job satisfaction of physical education teachers in Sistan region. The research method of this research is descriptive and since it collects information about demographic characteristics and describes the current situation, it is of a survey type and on the other hand, according to the objectives of the research, it measures the relationship between variables. It is of the correlation type. In categorizing research by purpose, this research falls into the category of applied research. The statistical population of this study includes all physical education teachers in Sistan region with 250 people. The statistical sample was determined by simple random sampling using Cochran's formula of 151 people. To collect the data, the standard questionnaires of responses of Bowens (2005) and job satisfaction of Herzberg (2007) were used. Finally, due to the normality of the data; The research hypotheses were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis by SPSS software version 23. The results of the hypotheses showed that accountability and its components (organizational accountability, professional accountability, legal accountability and political accountability) have a positive and significant effect on job satisfaction. Regression results showed that the response variable predicts about 59% of job satisfaction changes. Also, the components of accountability together predict about 43% of job satisfaction changes.