چکیده:
رویکرد کارت امتیازی متوازن برای حمایت از ساختارهای اندازهگیری عملکرد سازمانی طراحی شده
است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد اداره کل فراهمآوری و حفاظت کتابخانه ملی جمهوری
است. (bsc) اسلامی ایران بر اساس مدل کارت امتیازی متوارن
روشتحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث روش، توصیفی – پیمایشی میباشد.
جامعه آماری شامل تمامی مدیران و کارمندان و کاربران استفاده کننده از خدمات اداره کل فراهم آوری و
حفاظت معاونت کتابخانه ملی ایران میباشدکه تعداد ٢١٠ نفربه صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای
انتخاب شدهاند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از
زوجی بررسی گردید. t استفاده شده و سپس اختلاف وضعیت موجود و مطلوب با آزمون SPSS نرمافزار
یافتهها: با توجه به یافته های پژوهش عملکرد اداره کل فراهم آوری و حفاظت کتابخانه ملی جمهوری
٥ از بهترین وضعیت برخوردار / اسلامی از منظر فرایندهای داخلی، حذف فرآیندهای زایدبا امتیاز ٨٧٣
٥ در رتبه دوم قرار دارد. ارائه خدمات نوین / است. بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان با امتیاز ٨٣٥
٥ در رتبه سوم است. از منظر رشد و یادگیری، شاخص سیستم پاداشدهی / الکترونیکی با امتیاز ٧٤٩
٦ از بهترین وضعیت برخوردار است. شاخص آموزش و / براساس شایستگی و عملکرد مطلوب با امتیاز ٥٠٢
٦ در رتبه دوم اهمیت قرار دارد. شاخص دانش و / توسعه مهارت و توانمندیهای کارکنان با امتیاز ٣٩٤
٦ در رتبه سوم اهمیت است. از منظر مشتری، شاخص فضا و مکان مناسب / شایستگی کارکنان با امتیاز ٠٦٥
٥ از بهترین وضعیت برخوردار است. شاخص رفتار و برخورد کارکنان با / برای کاربران با امتیاز ٩٧٨
٥ در / ٥ در رتبه دوم قرار دارد. شاخص آموزش نحوه استفاده از خدمات با امتیاز ٤٠٤ / کاربران با امتیاز ٦٤١
رتبه سوم است و از منظر مالی، شاخص استفاده از فناوری اطلاعات در جهت کاهش هزینه های اضافی با
٦ در رتبه دوم قرار دارد. / ٦ از بهترین وضعیت برخوردار است. شاخص برونسپاری با امتیاز ٣٨٧ / امتیاز ٧٨٦
٥ در رتبه سوم است. / شاخص افزایش کمیت خدمات کتابخانه با امتیاز ٣٩٤
نتیجه گیری: نتایج بدست آمده نشان میدهد عملکرد اداره کل فراهم آوری و حفاظت کتابخانه ملی
جمهوری اسلامی ایران در مورد ابعاد رشد و یادگیری و فرایندهای داخلی متوازن استولی از بعد مالی و
مشتری غیرمتوازن میباشد.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري: نتايج بدست آمده نشان ميدهد عملکرد اداره کل فراهم آوري و حفاظت کتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران در مورد ابعاد رشد و يادگيري و فرايندهاي داخلي متوازن استولي از بعد مالي و مشتري غيرمتوازن ميباشد.
بيان آماري فرضيه هاي تحقيق به صورت زير است : توزيع داده ها نرمال است :H٠ توزيع داده ها نرمال نيست :H١ جدول ٢-آزمون نرمال بودن داده ها (ابعاد کارت امتيازي متوازن ) (به تصویر صفحه رجوع شود) براساس نتايج مندرج در جدول فوق در تمامي موارد مقدار معناداري بزرگتر از ٠/٠٥ بدست آمده است .
جدول ٥: نتايج آزمون tتک نمونه براي متغيرهاي تحقيق (به تصویر صفحه رجوع شود) ميانگين ديدگاه پاسخ دهندگان در بعد منظر فرايندهاي داخلي ٤/٠٥ بدست آمده است که بزرگتر از حد وسط طيف ليکرت است .
با استفاده از تحليل واريانس مشخص ميشود آيا وضعيت استخدامي افراد در ديدگاه آنها پيرامون متغييرهاي تحقيق موثراست بيان آماري اين آزمون به صورت زير است : H0 : 1 = 2 = 3 = 4 H1 : i j جدول ١٢: نتايج آزمون t مستقل براساس وضعيت استخدامي (به تصویر صفحه رجوع شود) مقدار معناداري اختلاف ديدگاه پاسخگويان بر اساس وضعيت استخدامي در تمامي موارد مقداري بزرگتر از ٥% است بنابراين افراد با وضعيت استخدامي متفاوت ديدگاه مشابهي در زمينه متغيرهاي تحقيق دارندبا اطمينان ٩٥% مي توان گفت اين عوامل تحت تاثير وضعيت استخدامي افراد نيست .