چکیده:
متنوع سازی را میتوان شکلی از استراتژی شرکتها قلمداد کرد که مدیران برای بهبود عملکرد شرکت از آن استفاده میکنند. استراتژیهای متنوع سازی وضعیتی را نشان میدهند که مشکلات نمایندگی بین مدیران و سهامداران کاهش یافته است. کاهش مشکلات نمایندگی منوط به وجود گروهی تحت عنوان حسابرسان مستقل میباشد که انحرافات را شناسایی و مدیران را در جهت عملکرد بهتر رهنمون میسازند. هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر ویژگیهای حسابرس بر ارزش متنوع سازی شرکتی میباشد. برای اندازهگیری متنوع سازی شرکتی از شاخص آنتروپی متنوع سازی محصولات شرکت و متنوع سازی جغرافیایی استفاده شده است، همچنین برای تعیین ارزش متنوع سازی از مدل فاما و فرنچ استفاده گردید. ویژگیهای حسابرس با استفاده از سه معیار اندازه حسابرس، تخصص صنعت حسابرس و دوره تصدی حسابرس مورد سنجش قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1391 تا 1396 میباشد. برای آزمون فرضیهها از تجزیه و تحلیل رگرسیون و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. نتایج نشان میدهد ویژگیهای حسابرس (اندازه حسابرس، تخصص صنعت حسابرس و دوره تصدی حسابرس) بر ارزش متنوع سازی شرکتی و جغرافیایی تاثیر معناداری ندارد.
Diversification can be considered as a form of corporate strategy that managers use to improve company performance. Diversification strategies show a situation in which representation problems between managers and shareholders have been reduced. Reducing agency problems depends on having a group called independent auditors who identify deviations and guide managers to perform better. The purpose of this study is to study the effect of auditor characteristics on the value of corporate diversification. To measure corporate diversification, the entropy index of corporate product diversification and geographical diversification was used. Also, to determine the value of diversification, Fama and French models were used. The characteristics of the auditor were assessed using three criteria: auditor size, auditor industry expertise and auditor tenure. The statistical population of the study includes companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 1391 to 1396. Regression analysis and Spearman correlation test were used to test the hypotheses. The results show that the characteristics of the auditor (auditor size, auditor industry expertise and auditor tenure) do not have a significant effect on the value of corporate and geographical diversification.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان مي دهد ويژگيهاي حسابرس (اندازه حسابرس ، تخصص صنعت حسابرس و دوره تصدي حسابرس ) بر ارزش متنوع سازي شرکتي و جغرافيايي تاثير معناداري ندارد.
مباني نظري متنوع سازي شرکتي در اين پژوهش متنوع سازي تجاري و متنوع سازي جغرافيايي به عنوان دو معيار براي اندازه گيري متنوع سازي شرکتي در نظر گرفته ميشوند: متنوع سازي تجاري در متنوع سازي تجاري شرکت از نظر فعاليت داراي تنوع بوده و در دو يا چند بخش مختلف از بازار فعاليت ميکند و هر قسمت تجاري جزيي قابل تفکيک از واحد تجاري است که يک محصول يا خدمت يا گروهي از محصولات يا خدمات مرتبط را ارائه ميکند و داراي مخاطره و بازدهي متفاوت از ساير قسمتهاي واحد تجاري است .
حاجيها و مقامي (١٣٩٥)، تاثير استراتژي هاي متنوع سازي شرکتي بر هزينه بدهي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را مورد آزمون قرارا داده و به اين نتيجه رسيدند که متنوع سازي جغرافيايي و هزينه بدهي رابطه معکوس و معني داري دارد.
و داده ها و شواهد موردنياز براي آزمون فرضيه ها از طريق مراجعه به صورت هاي مالي، سايت کدال و هم چنين در مرحله بعدي براي محاسبات و گردآوري اطلاعات مورد نياز از نرم افزار Excel و براي 1 Karim & Sarkar 2 Shu-miao lai & chih-liang liu 3 Phung & Mishra 4 Imen khanchel 5 Tastan et al 111 تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار stata استفاده شد.