چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش کاربران کتابخانهها بر افزایش مهارتهای بازیابی اطلاعات با توجه به نقش میانجی
دراک خودکارآمدی بود. نمونه آماری شامل ۱۹۱ نفر از دانشجویان و مدرسان دانشگاه آزاد تنکابن بود. تحقیق حاضر توصیفی
از نوع همبستگی بوده و به شکل میدانی اجرا شد. ابزار اندازهگیری این تحقیق شامل پرسشنامه آموزش کاربران کتابخانهها
(ایمام و همکارانء ۲۰۱۹)، مهارتهای بازیابی اطلاعات (ایمام و همکارانء ۲۰۱۹)، و پرسشنامه آدراک خودکارآمدی (برونستین
و همکاران، ۲۰۱۴) بود. نتایج تحقیق با استفاده از نرمافزار pls نشان داد که آموزش کاربران کتابخانه بر افزایش مهارتهای
بازیایی اطلاعات تاثیر دارد. آموزش کاربران کتابخانه بر ادراک خودکارآمدی کاربران تاثیر دارد ادراک خودکارآمدی نیز بر
افزایش مهارتهای بازیابی اطلاعات تاثیر دارد همچنین نتایج نشان داد که ادراک خودکارآمدی کاربران بر ارتباط بین آموزش
کاربران کتابخانه و افزایش مهارتهای بازیابی اطلاعات تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
این به این دلیل است که کتابداران در فرآیند مدیریت اطلاعات تخصصی آموزش دیده اند، بنابراین نیاز است کتابخانههای دانشگاهی دانش کافی را برای کاربران خود ارائه دهند تا به کاربران در استفاده موثر از منابع کتابخانه برای دانشگاه کمک نمایند (ایمام و اویلیه 4 ، 2019) 5 l"/>l"/>و همکاران (2019) افزایش مهارتهای بازیابی اطلاعات از طریق آموزش کاربران کتابخانه در کالج های آموزشی در جنوب غربی نیجریه را بررسی و نشان دادند که معلمان قبل از خدمت به طور موثری از کتابخانه در کالج های آموزشی استفاده نمی کنند، هرچند مهارت بازیابی اطلاعات آنها به طور متوسط باشد.
همچنین مادواکو (2013) ر Adebayo and Adekunjo American Library Association ahammadi, Moghaddan and Yeganeh Imam & oyeleye Imam et al Maduka et al Folorunso and Njoku مثبتی را بین آموزش کاربران و استفاده از کتابخانه گزارش کرده است، سلیماند 1 (2013) گزارش داد که حدود 90٪ از موسسات عالی معتقدند برنامه آموزش کاربران استفاده موثر آنها از فهرست دسترسی عمومی و سایر منابع و خدمات کتابخانه را افزایش می دهد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل 2-مدل معادلات ساختاری در حالت معنی داری فرضیه های تحقیق 7-بررسی فرضیه های پژوهش فرضیه اول: آموزش کاربران کتابخانه بر افزایش مهارتهای بازیابی اطلاعات تأثیر دارد.
=اثر غیرمستقیم (به تصویر صفحه مراجعه شود) میزان ضریب مسیر برابر با 219/0 و مقدار t (203/9) مربوطه بزرگتر از 96/1 میباشد بنابراین می توان گفت، ادراک خودکارآمدی کاربران بر ارتباط بین آموزش کاربران کتابخانه و افزایش مهارتهای بازیابی اطلاعات تأثیر دارد.
نتیجه فرضیه چهارم نشان داد که ادراک خودکارآمدی کاربران بر ارتباط بین آموزش کاربران کتابخانه و افزایش مهارتهای بازیابی اطلاعات تأثیر دارد.