چکیده:
هدف از انجام این پژوهش تعیین اثر بخشیEFT (تکنیک رهایی ذهن) بر کاهش اضطراب و افزایش عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه اول بود. روش تحقیق حاضر از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون–پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول مدارس ناحیه چهار شهر کرج درسال تحصیلی 98- 99 و نمونه شامل 30 نفر (15 نفرگروه آزمایش و 15 نفر کنترل) بود که به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل 2 پرسشنامه ی اضطراب امتحان فریدمن (1997) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود و آموزش تکنیک رهایی ذهن (EFT) در 8 جلسه با روش آموزشی داوسون چرچ (2010) جهت کاهش اضطراب وبهبود عملکرد تحصیلی روی دانش آموزان دختر ارزیابی شد. فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی نتایج نشان داد با توجه به سطح معنی داری آزمون تحلیل کوواریانس (pv <0/01) بین دانش آموزان دختر مورد ارزیابی در گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری با اطمینان 99 درصد وجود دارد و با توجه به نتایج مقایسه میانگین صفات در گروه آزمایش و در مرحله پیش آزمون و پس آزمون مشخص گردید که آموزش تکنیک رهایی ذهن (EFT) باعث کاهش اضطراب و افزایش عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر است.
The purpose of the present study was to determine the effectiveness of EFT (Mental Liberation Technique) on
reducing anxiety and increasing academic performance in female high school students. The method of the
present study is quasi-experimental with a pre-test - and post-test design with a control group.The statistical
population of the present study includes all female high school students in the fourth district of Karaj in the
academic year of 1998-98. 99 and the sample consisted of 30 people (15 in the experimental group and 15 in the
control group) Was selected by random sampling. Data collection tools in this study were 2 questionnaires of
Friedman (1997) test anxiety and Pham and Taylor (1999) academic performance and training of mind release
technique (EFT) in 8 sessions with Dawson Church training method (2010). To reduce anxiety and improve
academic performance was performed on female students. The research hypotheses were tested using analysis of
covariance. The results showed that according to the significance level of analysis of covariance (pv <0.01) there
is a significant difference between the female students in the experimental and control groups with 99%
confidence and according to Based on the results of comparing the mean of traits in the experimental group and
in the pre-test and post-test stages, it was found that training in mind release technique (EFT) has reduced
anxiety and increased academic performance in female students.
خلاصه ماشینی:
باتوجه به مطالب فوق هدف از این پژوهش تعیین تاثیر آموزش تکنیک رهایی ذهن (EFT) با اصلاح مسیر حرکت انرژی در بدن وتاثیر درناخودآگاه موجب رهاسازی خاطرات حبس شده وآزار دهنده موجب کاهش اضطراب و افزایش عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه اول می ب > 2- ادبيات ت > مدل پيشنهادي تحقيق در فصل دوم پژوهش مبانی نظری، تعاريف مختلف وپیشینه پژوهش درمورد اثربخشی تکنیک رهایی ذهن (EFT) بر کاهش اضطراب، افزایش عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه اول در روشن شدن مطالب آورده شده > 2-1- تکنیک رهایی ذه 2 e"/> > تکنیک رهایی ذهن، یک درمان سریع در زمینه ی انرژی های مسدودشده ی بدن محسوب می شود که اجرای آن به بازشدن نقاط مسدود انرژی کمک می کند سیستم انرژی بدن سرچشمه ی احساسات منفی و مثبتی است که ما در طول زندگی روزانه احساس می کنیم ایجاد هر حس منفی در ذهن موجب مسدود شدن راه تردد انرژی در بدن می شود و این اختلال به محدود کردن باورهای مثبت در ذهن، ضعف هارمونی ذهن و بدن و اختلال سیستم اعصاب می انجامد (گلچین، 13 > تکنیک رهایی ذهن یک روش شفابخش مسائل احساسی است و به شکل قابل ملاحظه ای حتی می تواند بسیاری از مشکلات جسمانی را نیز برطرف سازد این روش بر پایه ی کشفی جدید وانقلابی که بسیاری از باور های موجود در روان شناسی رایج را به هم می ریزد بناشده است EFT علت همه ی مشکلات احساسی را اختلال در سیستم انرژی بدن می داند.
نتایج آزمون تجزیه کواریانس چند متغیره مربوط به رابطه آموزش تکنیک رهایی ذهن (EFT) بروی اضطراب و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مورد ارزیابی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مندرجات جدول شماره 8 نشان می دهد با کنترل پیش آزمون بیانگر آن هستند که بین دانش آموزان دختر مورد ارزیابی گروه های آزمایش و کنترل حداقل از لحاظ یکی از متغیرها تفاوت معنی داری مشاهده می شود.