چکیده:
بسط عدالت اجتماعی به مثابهی یک موضوع خطیر قرآنی قدمتی دیرین دارد. ارتباط این موضوع با مفهوم "قسط" در آیهی 25 سورهی حدید از محورهای قابل توجه در دیدگاه مفسران مسلمان در طول تاریخ به شمار آمده است. برمبنای این پیوند برخی مفسران براین باورند که "قسط" در این آیه ناظر به معنای عدالت اجتماعی است. و آیه در صدد بیان برقراری آن به عنوان یکی از اهداف اصیل انبیاء است و با تاکید آن حتی قلمرو اجتماعی دین را نیز در بر میگیرد. جستار پیشرو با روش توصیفی ـ تحلیلی در پی واکاوی ابعاد مختلف این مفهوم است. دستاورد این پژوهش بیانگر آن است که ادلهی کافی برای اثبات دلالت آیه 25 سورهی حدید به مفهوم عدالت اجتماعی و بسط تفسیری واژهی قسط وجود دارد و در نتیجه میتوان با استناد به آن برقراری عدالت اجتماعی را به عنوان هدف بعثت انبیاء اثبات کرد و از رهگذر آن قلمرو دین در حوزهی زندگی دنیوی و اجتماعی را نیز پذیرفت و به عبارت دیگر به لحاظ تئوریک مسیر و ابزار برقراری عدالت از سوی شارع مقدس توسط انبیاء تبیین شده است اما اجرای برنامهها به عهده مردم سپرده شده است.
The development of social justice as a serious Qur'anic issue has a long history. The connection of this issue with the concept of "installment" in verse 25 of Surah Hadid has been considered as a significant axis in the view of Muslim commentators throughout history. Based on this connection, some commentators believe that "installment" in this verse refers to the meaning of social justice. And the verse seeks to express its establishment as one of the original goals of the prophets, and by emphasizing it, it even includes the social realm of religion. The leading research with descriptive-analytical method seeks to analyze the various dimensions of this concept. The result of this study indicates that there is sufficient evidence to prove the meaning of verse 25 of Surah Hadid in the sense of social justice and the interpretive development of the word installment, and therefore it can be used to establish social justice as a goal. He proved the resurrection of the prophets and through it also accepted the realm of religion in the field of worldly and social life. In other words, theoretically, the path and means of establishing justice have been explained by the holy shari'a by the prophets. But the implementation of the programs is left to the people.