چکیده:
هدف این تحقیق استنباط راهبردهای تعلیم و تربیت مبتنی بر انسان شناسی قرآنی می باشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف خود بنیادی-کاربردی، با رویکرد کیفی و روش آن استنتاجی است. یافتههای این پژوهش عبارتند از: انسان دارای شناخت، گرایش و توانایی عمل است، تاثیرات متقابل این ابعاد سه گانه عبارتند: گرایش ها گوهره وجودآدمی است که با آگاهی و عمل تقویت و تضعیف می شوند. گرایش ها به دو دسته عمیق – پایدار و سطحی – زودگذر تقسیم می شود.گرایش ها می توانند همدیگر را تقویت یا تضعیف کنند. آگاهی در صورت فعال بودن گرایش ها متناسبِ با آن، بر گرایش دیگری تاثیر می گذارد. هرچقدر آگاهی روشن تر باشد به همان میزان به باور نزدیک تر و توجه بیشتر به شناخت و رجوع مکرر به آن باعث تقویت و تضعیف بیشتر گرایش خواهد شد. انجام عمل خاص، هم گرایش پشتوانه خود و هم، همه گرایش های متناسب با آن را تقویت و گرایش های متضادش را تضعیف می کند.راهبردهای تربیتی عبارتنداز: توجه به عمل و بهره گیری مستمر از آن، بستر سازی و تسهیل گری و استفاده از محیط به عنوان ابزار هدایت، ارایه شناخت به صورت تدریجی و متناسب با تمایلات و نیازها، عرضه خوب ها و خوبی ها جهت شکوفایی و تقویت امیال فطری، بهره گیری ازهادیان اهل رشدوتزکیه، بهره گیری از قالب های متنوع ارائه محتوا و زمینه سازی جهت گذر کردن از علایق سطحی و ناپایدار به علایق عمیق و پایدار
The purpose of this study is to deduce educational strategies based on Quranic anthropology. The present study is inferential in terms of its purpose-applied purpose, with a qualitative approach and its method. The findings of this study are: Man has cognition, tendency and ability to act. The interaction effects of these three dimensions are: Tendencies are the essence of human existence that are strengthened and weakened by awareness and action. Tendencies are divided into two categories: deep - stable and superficial - transient. Human tendencies are sometimes proportional and in the same direction, and sometimes conflicting and antagonistic. Trends can strengthen or weaken each other. Awareness, if the corresponding tendencies are active, affects another tendency. The clearer the awareness, the closer it is to belief and the more attention to cognition and frequent reference to it will further strengthen and weaken the tendency. Performing a specific action strengthens both the tendency that supports it and all the tendencies that are appropriate to it and weakens its opposite tendencies. Environment as a tool of guidance, providing knowledge gradually and in accordance with the desires and needs, offering the good and the good to flourish and strengthen the innate desires, using the leaders of the Rosicrucians, using various formats to provide content and paving the way for the passage From superficial and unstable interests to deep and stable interests