چکیده:
یکی از مسائل جدید در آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته، وارد کردن برنامههایی برای تربیت اقتصادی و آموزش مفاهیم سواد اقتصادی به سیستم آموزشی در کنار آموزش مهارتهای اولیه و ضروری است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش سواد اقتصادی در سیستم آموزشی ایران با استفاده از کتابهای درسی پایه ششم بوده است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمَی، جامعه و نمونه آماری شامل کلیهی کتابهای درسی پایه ششم یعنی فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، آموزش قرآن، ریاضی، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فناوری میباشد. پایایی با توجه به ضریب توافقی بدست آمد که برابر با 88/0 بود. یافتهها نشان داد که 42 مورد در کتابهای درسی به مؤلفههای سواد اقتصادی پرداختهاند که بیشترین ضریب اهمیت با 296/0، مربوط به مؤلفه مصرف و کمترین میزان فراوانی و ضریب اهمیت نیز مربوط به مؤلفه تورم، بیکاری و سرمایهگذاری است که صفر میباشد. همچنین بیشترین فراوانی در کتاب مطالعات اجتماعی مشاهده گردید و سایر کتابهای درسی، چندان توجهی به بحث سواد اقتصادی نداشتهاند. بر این اساس بازنگری محتوای درسی در راستای توانمند ساختن افراد جامعه در بخش اقتصاد، ضروری بهنظر میرسد.
One of the new issues in the education of developed countries is the introduction of programs for economic education and education of the concepts of economic literacy into the educational system along with the training of basic and essential skills. According to this, the purpose of this study was to study the education of economic literacy in Iranian educational system using sixth grade textbooks.Research method,quantitative content analysis, the community and the statistical sample include all sixth textbooks, Persian (read), Persian (write), science, heavenly gifts, Quraneducation, mathematics, social studies, thought and research, work and technology. Reliability was also achieved with an agreement coefficient of 0.88. The findings showed that 42 items in the textbooks addressed the components of economic literacy that the highest importance coefficient with 0.296 is related to the consumption component and the lowest frequency and coefficient of importance is related to the component of inflation, unemployment and investment, which is zero. Also the most frequent in the book was social studies and other textbooks have not paid much attention to economics literacy. Accordingly, it is necessary to review the content of the curriculum in order to empower people in the economy.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس هدف پژوهش حاضر بررسي آموزش سواد اقتصادي در سيستم آموزشي ايران با استفاده از کتاب هاي درسي پايه ششم بوده است .
يافته ها نشان داد که ٤٢ مورد در کتاب هاي درسي به مؤلفه هاي سواد اقتصادي پرداخته اند که بيش ترين ضريب اهميت با ٠/٢٩٦، مربوط به مؤلفه مصرف و کم ترين ميزان فراواني و ضريب اهميت نيز مربوط به مؤلفه تورم ، بيکاري و سرمايه گذاري است که صفر ميباشد.
آموزش سواد مالي و اقتصادي در کشورهاي توسعه يافته از پيش از دبستان آغاز شده و تا پايان دوره ي متوسطه ادامه مييابد، اما در ايران هنوز اين مهم در دوره ي ابتدايي جايي ندارد، پژوهش هاي مختلفي نشان داده اند که کودکان در سن شش سالگي ميتوانند درک پايه اي از بانک ها، سپرده ها و برداشت ها را پرورش دهند و اهداف مالي آينده را براي کنترل هزينه ها به کار برند (اتو،٢٠١٣٥؛ بوشيول ٦ و ورونسي ،٧ ٢٠١٤؛ درور٨ و همکاران ، ٢٠١٥؛ يوفنگ ژو٩ و لي چو،٢٠١٧١٠).
بررسي ميزان توجه به مؤلفه هاي سواد مالي و اقتصادي در محتواي کتاب هاي درسي دوره ابتدايي، عنوان پژوهشي است که توسط احمدي و همکاران (١٣٩٤) انجام شده است .
تحليل محتواي کتاب هاي درسي پايه ي ششم نشان داد که بيش ترين ميزان توجه به مؤلفه مصرف و کم ترين مربوط به مؤلفه هاي تورم ، بيکاري و سرمايه گذاري بوده است .