چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر کرونا بر افول کسب و کار تعاونی های کشاورزی انجام شده است. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات اکتشافی بود که در آن از رویکرد آمیخته(کیفی و کمی) استفاده شد. به گونه ای که در ابتدا یافتن تاثیرات منفی کرونا بر عملکرد تعاونی های کشاورزی مبتنی بر رویکرد کیفی مشتمل بر بازنگری ادبیات تحقیق شروع و در مرحلۀ بعد با استفاده از تکنیک دلفی و استفاده از نظرات خبرگان آشنا به موضوع تحقیق (اعضای پانل دلفی) این تاثیرات تحلیل شدند و پس از بررسی و تعدیل شاخص ها در مرحله کیفی، پرسشنامه اصلی تحقیق تدوین و پس از تایید روایی و با عنایت به نظرات اکتسابی خبرگان در مرحله دلفی) و پایایی پرسشنامه (با از روش آلفای کرونباخ) مورد استفاده قرار گرفت. در پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل های آماری توصیفی و استنباطی از نرم افزار SPSS استفاده گردید. یافته های تحقیق حکایت از آن داشت 5 عامل تاثیرات منفی کرونا بر عملکرد بازاریابی شرکت (6 مولفه)، تاثیرات منفی کرونا بر عملکرد مالی شرکت (8 مولفه)، تاثیرات منفی کرونا بر عملکرد ارتباطی شرکت (4 مولفه)، تاثیرات منفی کرونا بر عملکرد نوآورانه شرکت (4 مولفه) و تاثیرات منفی کرونا بر عملکرد تولیدی شرکت (8 مولفه)، توانسته اند در حدود 2/62 کل واریانس تاثیرات منفی کرونا بر عملکرد تعاونی های کشاورزی را با عنایت به دیدگاه پاسخ دهندگان تببین نمایند.
This study aims to investigate the impact of Corona on the decline of agricultural cooperatives business. The present study was applied in terms of purpose and exploratory research in which a mixed approach (qualitative and quantitative) was used. First, finding the negative effects of corona on the performance of agricultural cooperatives based on a qualitative approach, including reviewing the research literature, and then using the Delphi technique and the opinions of experts familiar with the research subject (Delphi panel members) After reviewing and adjusting the indicators in the qualitative stage, the main research questionnaire was developed and after confirming the validity and considering the acquired opinions of experts in the Delphi stage) and the reliability of the questionnaire (using Cronbach's alpha method) were used.The research findings indicated that 5 factors of negative corona effects on corporate marketing performance (6 components), corona negative effects on corporate financial performance (8 components), corona negative effects on corporate communication performance (4 components), corona negative effects on performance The company's innovation (4 components) and the negative effects of corona on the production performance of the company (8 components), have been able to explain about 62.2% of the total variance of the negative effects of corona on the performance of agricultural cooperatives with regard to respondents.
خلاصه ماشینی:
در واقع يافته ها حکايت از آن دارد اين بيماري بر تمامي اجزاي سيستم غذايي از جمله عرضه اوليه محصول تا فرآوري، تجارت و همچنين سيستم حمل و نقل ملي و بين المللي و تقاضاي واسطه و نهايي براي محصولات اثرگذار بوده ؛ همچنين بيماري کرونا بر زنجيره تأمين ، تقاضا و نقدينگي، عرضه نيروي کار، مصرف کالاها و خدمات و به ويژه درآمد مصرف کنندگان و توليدکنندگان محصولات کشاورزي در کوتاه مدت و بلندمدت و بازار نهاده ها مانند بازار کار و سرمايه نيز تاثيرات مهم و مخربي گذاشته و مشکلات متعددي را براي بخش کشاورزي و غذا هم از جنبه عرضه و هم تقاضا ايجاد کرده است و بالطبع اين تاثيرات فضاي کسب و کار اين دو بخش را نيز متاثر از 1 Covid-19 5 Yuliando et al 2 Lai et al 6 Herbel et al 3 Altman 7 Zheng et al 4 Baseri et al خود کرده است و لذا با افزايش موارد ابتلا به ويروس ، دولت ها براي جلوگيري از شيوع و تاثير آن بر سيستم غذايي جهاني اقدامات شديدتري را انجام ميدهند و لازم است هر اقدامي که اتخاذ شود موضوع حمايت از سلامت و امنيت غذايي مردم در آن مد نظر باشد (سازمان بين المللي کار١، ٢٠٢٠).
تاثيرات منفي کرونا بر عملکرد کسب و کارهاي حوزه کشاورزي مستخرج از ادبيات تحقيق (رجوع شود به تصویر صفحه) 1 International Labour Organization (ILO) (رجوع شود به تصویر صفحه) ٣- روش تحقيق پژوهش حاضر از حيث هدف ، کاربردي و از نوع تحقيقات اکتشافي است که در آن براي دستيابي به اهداف تحقيق از رويکرد آميخته (کيفي و کمي) استفاده شده است .