چکیده:
تصویرسازی حرکتی، زمینه ویژهای برای تکرار حرکات فراهم میکند. این قابلیت در کودکان با رشد بهنجار در تحقیقات متعددی بررسی شده است؛ اما در زمینه تصویرسازی حرکتی کودکان با اختلال طیف اتیسم، اطلاعات کمی وجود دارد.، لذا هدف تحقیق حاضر بررسی این مولفه در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم 8 تا 12 سال با عملکرد بالا در مقایسه با همتایان دارای رشد بهنجار بود. بدین منظور 40 کودک با اختلال طیف اتیسم و 40 کودک با رشد بهنجار که از نظر سن، سطح هوش با یکدیگر منطبق بودند، به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. جهت بررسی تصویرسازی حرکتی، از پارادایم چرخش دست در قالب نرم افزار سه بعدی استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از دو آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون یومان ویتنی استفاده گردید. یافتههای تحقیق حاضر تایید کرد کودکان گروه اتیسم همانند گروه با رشد بهنجار قادر به استفاده از این قابلیت بودند ؛ هرچند این بهره برداری با دقت کمتر و صرف زمان بیشتری نسبت به همتایان عادی صورت پذیرفت . به گونهای که در متغیر زمان واکنش و تعداد خطای مربوط به محرک های ارائه شده، گروه اتیسم عملکرد ضعیفتری نسبت به همتایان با رشد بهنجار خود داشتند. نتایج پیشنهاد مینماید هر چند بروز اختلال میتواند بر عملکرد شناختی زیربنای رفتارهای حرکتی در این کودکان تاثیر داشته باشد، اما ظرفیتهای مورد نیاز به منظور یادگیری و رشد مهارتهای حرکتی در این کودکان به نحو مطلوب وجود داشته و در راستای اهداف توانبخشی و ارتقاء عملکرد آنها، قابل استفاده میباشد.
Motor Imagery provides a special context for representation of movements. This feature has been investigated in typical developing children in several studies, but there is little information in the field of motor imagery in children with autism. Therefore, the aim of the present study was to investigate this component in children with autism spectrum disorder aged 8 to 12 years compared to typical developing peers. 40 ASD children and 40 TD children who were age and IQ matched, purposefully and available selected and participated in the research voluntarily. To investigate motor imagery, the hand rotation paradigm in 3D software was used. The task involves two blocks of 12 hand-pattern which rotates randomly three times at six angles. The reaction time and error numbers were recorded as the performance scores of each subject. In order to analyze the data, two analysis of variance tests were used to evaluate and compare the reaction times and the U-man Whitney test used for the number of errors separately for back and palm view of hand. The findings confirmed that children with autism are able to use this feature same TD, although this operation is less accurate and longer. So that in the reaction time and the number of error variables, the ASD group performed worse than TD peers. Although the disorder may effect on cognitive function underlying motor behaviors in these children, nevertheless the capacity required to learn and develop motor skills in these children is developed, usable, and exploitable.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس میتوان اذعان نمود که در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی، فرآیندهای شناختی برای استفاده از قابلیت تصویرسازی حرکتی رشد یافته و قابل دسترسی است ، هرچند سطح عملکرد بالایی ندارد.
درعین حال چن ٤ و همکاران (٢٠١٨) با استفاده از تکلیف چرخش دست و شیء بیان کردند که آزمودنیهای نوجوان گروه با اختلال طیف اتیسم ، زمان واکنش و تعداد خطای زیادی در پاسخ به محرکها داشته و این میتواند خود یکی از دلایل مربوط به مشکلات حرکتی آن ها محسوب شود.
تحقیقی که یافته های آن ، ضمن پاسخ به ابهامات موجود و ایجاد دانش مطلوب تر در این حوزه ، میتواند در ارائه راهکارهای مبتنی بر دانش در هر دو بعد نظری و بالینی اهمیت قابل توجهی داشته باشد؛ تحقیق حاضر باهدف بررسی تصویرسازی حرکتی در کودکان با اختلال طیف اتیسم عملکرد بالا و همتایان با رشد بهنجار انجام شد.
جدول شماره ٢: تحلیل واریانس مرکب جهت تعیین تفاوت در تصویرسازی حرکتی گروه های آزمودنی در دو نمای پشت و کف دست (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های حاصل از جدول شماره ٢ و بررسی دقیق تر مقادیر میانگین و انحراف استاندارد، گواه آن است که آزمودنیهای گروه با اختلال طیف اتیسم در تمام محرکهای ارائه شده در زوایا و جهات راست و چپ و هر دو نمای پشت و کف دست زمان واکنش طولانیتری نسبت به آزمودنیهای گروه با رشد بهنجار داشتند و این تفاوت از نظر آماری معنادار بود.
Functional but Inefficient Kinesthetic Motor Imagery in Adolescents with Autism Spectrum Disorder.