چکیده:
زمینه و هدف: مدیریت تصویرسازی برای افراد و سازمانها بهویژه در دنیای پر از رقابت امروزی، بسیار مهم است. این پژوهش تأثیر هوش هیجانی رؤسای دفاتر فرماندهی را بر تصویر ایجادشده از فرماندهان بهواسطه کیفیت نقشهای ارتباطی بررسی میکند.
روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوه اجرا، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را فرماندهان عالی پلیس در ستاد نیروی انتظامی تشکیل دادند و حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان، 272 نفر برآورد شد. دادهها با کمک سه پرسشنامه نقشهای ارتباطی نظریه مینتزبرگ (آلفای 96/0)، هوش هیجانی رؤسای دفاتر (آلفای 95/0) و تصویر فرماندهان (آلفای 95/0) جمعآوری و با کمک آزمونضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد.
یافتهها: پژوهش نشان داد که هوش هیجانی رؤسای دفاتر میتواند کیفیت ایفای نقشهای ارتباطی آنان بهویژه نقش رهبری را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین رابطه بین هوش هیجانی و نقشهای ارتباطی رؤسای دفاتر و تصویر ایجادشده از فرماندهان مثبت و معنادار است.
نتایج: نتایج نشان داد که هوش هیجانی رؤسای دفاتر میتواند تصویر فرماندهان را تحت تأثیر قرار دهد. این تأثیر بهواسطه چگونگی ایفای نقشهای ارتباطی رخ میدهد و بنابراین گزینش و آموزش رؤسای دفاتر اهمیت خاص پیدا میکند.
خلاصه ماشینی:
رابطه هوش هيجاني رؤساي دفاتر فرماندهي نيروي انتظامي و تصوير ايجادشده از فرماندهان ١ / مسعود سلطاني ٢ و صديقه سادات هاشمي ٣ تاريخ دريافت : 1395/07/05 تاريخ پذيرش : 1395/11/14 چکيده زمينه و هدف : مديريت تصويرسازي براي افراد و سازمان ها به ويژه در دنياي پر از رقابت امروزي ، بسيار مهم است .
اين پژوهش تأثير هوش هيجاني رؤساي دفاتر فرماندهي را بر تصوير ايجادشده از فرماندهان به واسطه کيفيت نقش هاي ارتباطي بررسي مي کند.
همانطور که قبلا نيز ذکر شد، مديران موفق بيش از ٧٦ درصد وقت خود را، براي برقراري ارتباط با افراد درون و بيرون سازمان و ايجاد شبکه هاي ارتباطي صرف مي کنند و تنها ١٣ درصد وقت آن ها صرف فعاليت هاي سنتي مديريت مي شود (رابينز و جاج ، ١٣٨٩: ٢٣)، بنابراين ، بديهي است که وقتي جنس نقش هاي رؤساي دفاتر بيشتر از اين نوع است ، موفقيت در برقراري ارتباط براي آن ها اهميت به مراتب بيشتري داشته باشد.
در مورد موضوع خاص اين پژوهش ، يعني تأثير هوش هيجاني رؤساي دفاتر بر بهبود ايفاي نقش هاي ارتباطي و تأثيري که مي تواند بر تصوير ايجادشده از فرماندهان داشته باشد، تاکنون پژوهشي انجام نشده است و اين پژوهش قصد بررسي علمي اين تأثير را دارد.
استفاده از همين آزمون براي بررسي رابطه بين هوش هيجاني با تک تک نقش هاي ارتباطي [نقش نمايشي ، رابط ، رهبر] به تفکيک نيز نشان داد که اين رابطه به طور مستقيم و معنادار وجود دارد.