چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای اثربخشی رهبری مدیران پردیسهای دانشگاه فرهنگیان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، نوع دادهها کیفی از نوع اکتشافی و شیوة پژوهش تحلیل محتوا بود. دادهها از طریق مصاحبة نیمهساختمند و مطالعة ادبیات و پیشینه، گردآوری و اعتبار آن از روش تأییدپذیری صورت پذیرفت. مشارکتکنندگان بر اساس قاعده و اصل اشباع نظری 23 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تحلیل محتوا طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی به کمک نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA، استخراج و تحلیل انجام شد. طبق یافتهها، مقولهها و عوامل اصلی و فرعی مؤثر بر ارتقای اثربخشی رهبری مدیران پردیسهای دانشگاه فرهنگیان از نگاه مشارکتکنندگان در مصاحبهها و سایر منابع مطالعاتی تشخیص و طبقهبندی شد که شامل: 1. عوامل درونسازمانی پردیس دانشگاهی (5 مقوله، ویژگیهای سازمانی پردیس، قابلیتهای مدیر پردیس، قابلیتهای کارکنان، استادان و دانشجویان)؛ 2. عوامل برونسازمانی درسطح محلی (2 مقوله، عوامل فرهنگی و سیاسی محیط محلی، عوامل اقتصادی – اجتماعی جامعة محلی)، 3. عوامل برونسازمانی سطح ملی (4 مقوله، سیاستها و فلسفة کلی نظام در قبال دانشگاه فرهنگیان، قوانین و مقررات آموزش عالی، قوانین وزارت آموزش و پرورش، حوزة ستادی دانشگاه فرهنگیان)؛ 4. عامل برونسازمانی در سطح بینالمللی (1 مقوله، مأموریتهای بینالمللی دانشگاه)، 5. عوامل زمینهای (تسهیلگر) (3 مقوله، تمهید و تأمین زیرساختها، وضعیت جغرافیای محل استقرار، استقلال پردیس دانشگاهی) است.
The aim of this study was to identify the factors affecting the effectiveness of leadership of Farhangian University campus managers. In terms of applied purpose, this type of data was qualitatively exploratory and the method of content analysis was research. Data were collected through semi-structured interviews and literature and background study, and its validation was done by verification method. Participants were selected by purposive sampling method based on the rule and the principle of theoretical saturation. Content analysis was performed in three stages of open, axial and selective coding using MAXQDA qualitative data analysis software, extraction and analysis. According to the findings, categories and main and sub-factors affecting the promotion of leadership effectiveness of Farhangian University campus managers were identified and classified from the perspective of participants in interviews and other study sources, which include: 1. Internal organizational factors Campus (5 categories, campus organizational characteristics, campus manager capabilities, staff capabilities, faculty and students); 2. External organizational factors at the local level (2 categories, cultural and political factors of the local environment, socio-economic factors of the local community), 3. External organizational factors at the national level (4 categories, policies and general philosophy of the system towards Farhangian University, rules and regulations Higher Education, Laws of the Ministry of Education, Farhangian University Headquarters); 4. Extra-organizational factor at the international level (1 category, international missions of the university), 5. Underlying factors (facilitator) (3 categories, preparation and provision of infrastructure, geographical location, independence of the university campus ) Is.
خلاصه ماشینی:
فراواني مفاهيم در ادبيات ، پيشينه و مصاحبه ، عوامل زمينه اي (تسهيل گر) عامل , مقولۀ فرعي , مفاهيم , مأخذ کد , فاوان , درصد (مقولۀ اصلي) , (مؤلفه ها) , (شاخص ها) , ادبيات و پيشينه , مصاحبه , ري, فراواني , , تأمين و تجهيز امکانات آموزشي، پژوهشي و رفاهي , ----, م ٣، م ٤، م ٥، م ٦، م ٨، م ٩، م ١٠، م ١٤، م ١٦، م ١٧، م ٢٠، م ٢١ , 12, 32/43 , تمهيد و تأمين , توجه به پايگاه هاي اطلاعاتي و تسهيل دسترسي , ----, م ١٧، م ٢٠ , 2, 5/40 , زيرساخت ها , تأمين منابع انساني با صلاحيت و شايسته (اعضاي هيأت علمي و کارکنان ) , ----, م ١١، م ١٢، م ١٤، م ١٩ , 4, 10/81 , وضعيت جغرافياي , ارتقاي کيفيت فضاي فيزيکي پرديس , ----, م ٤، م ٧، م ١٠، م ١٤، م ١٧، م ١٩، م ٢٠، م ٢١ , 8, 21/62 , محل استقرار پرديس , فضا و جغرافياي منطقه و محل , ----, م ١٧، م ٢٠ , 2, 5/40 , استقلال پرديس دانشگاهي , استقلال اداري، مالي و آموزشي از مديريت استاني , ----, م ٣، م ٧، م ١٠، م ١٤، م ١٦، م ١٧، م ١٩، م ٢١، م ٢٢ , 9, 24/32 جمع , 37, 100 با توجه به نتايج مصاحبه از افراد خبره و مشارکت کنندگان در اين پژوهش يکي از عوامل بسيار مهم در ارتقاي اثربخشي رهبري مديران ، عوامل زمينه اي در ابعاد تأمين زيرساخت ها، جغرافياي پرديس و استقلال پرديس دانشگاهي بيان شده است .
عوامل برون سازماني در سطح بين المللي با ٢/٦٤ درصد به ترتيب بر ارتقاي اثربخشي رهبري مديران پرديس هاي دانشگاه فرهنگيان مؤثر گزارش شده اند (جدول ١٣).