چکیده:
مقدمه : آسم شایع ترین بیماری مزمن در کودکان میباشد. پژوهش ها نشان داده است که محیط خانوادگی و والدین از
فاکتورهای مهم و تاثیرگذار بر آسم کودکان هستند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری اضطراب ،
افسردگی و استرس والدین بر علائم آسم کودکان با نقش میانجیگری اضطراب کودکان میباشد.
هدف : هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای اضطراب کودکان در رابطه بین اضطراب ، افسردگی و استرس والدین با
علائم آسم کودکان بود.
مواد و روش ها: بدین منظور در تحقیقی توصیفی همبستگی٢١٦ نفر از والدین کودکان مبتلا به آسم و کودکان آنها به کلینیک
درمانی آسم و آلرژی بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد مراجعه کرده اند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و از نظر
میزان اضطراب ، افسردگی و استرس والدین ، اضطراب کودکان و شدت علائم آسم کودکان ارزیابی شدند. ابزارهای این
پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه اضطراب ، افسردگی، استرس DASS، پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس نسخه والدین ،
اسپیرومتری. تحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و به وسیله نرم افزار٢٣ -SPSS و نرم افزار Amos انجام
شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که اضطراب کودکان با شدت علائم آسم کودکان بیشترین ضریب مسیر را دارد (0/48=β2 ) این
رابطه مثبت ودر سطح ٠/٠١ >p معنادار است . ویژگی های سایکوپاتولوژی والدین (اضطراب ، استرس ، افسردگی) و شدت
علائم آسم کودکان بصورت مثبت و معنادار است (0/34=β2 ) این رابطه مثبت ودر سطح ٠/٠١ >p معنادار است . ویژگیهای
سایکوپاتولوژی(اضطراب ، افسردگی و استرس ) والدین از طریق اضطراب کودکان بر علائم آسم کودکان اثر غیر مستقیم دارد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته ها میتوان نتیجه گرفت ویژگیهای سایکوپاتولوژی(اضطراب ، افسردگی و استرس ) والدین و
اضطراب کودکان بر شدت علائم آسم کودکان تاثیر دارند و مدل مفروض برازش مطلوبی دارد.
خلاصه ماشینی:
ويژگي هاي سايکوپاتولوژي والدين (اضطراب ، استرس ، افسردگي) و شدت علائم آسم کودکان بصورت مثبت و معنادار است (٠٣٤=β٢ ) اين رابطه مثبت ودر سطح ٠/٠١ >p معنادار است .
پژوهش ها نشان داده است که کودکـان مبـتلا بـه آسـم اخـتلالات رفتـاري بيشـتري دارنـدو اختلالات عاطفي و دروني مانند اضطراب را نسبت به همسالان سالم خود بيشتر نشان ميدهند( کاتن ، لوزانو، راسو، مک کـالي، 1 - Asthma 2- kliegman,Stanton, Geme, Schor, Behrman 3- Klinnert & Macey 4 -Yu Chong, Wah Mak, Yuen Loke 5- Fiese, Wamboldt, Anbar 6- Minuchin et al 7- Sales, Fivush, Teague 8- Horner 9- Mac Donald 10- Trollvik, Severinsson 11- Easter, Sharpe, Hunt 12- Otsuki et al 13- Long et al 14- Bartlett et al 15- weil et al 96 ريچاردسون ، بوش ١، ٢٠٠٧).
بـراي تلخـيص 1- Katon, Lozano, Russo, McCauley, Richardson & Bush 2-dudeney, Sharpe, Jaffe,Jones & Hunt 3 - Katon et al 4 - lawrence et al 5- Richardson et al 6- McCauley, Katon, Russo, Richardson, Lozano 7 -Fernandes et al 97 داده ها از آماره هاي توصيفي درصد فراواني ميانگين و انحراف استاندارد استفاده شد.
نتيجه گيري: يافته هاي پژوهشي نشان ميدهد که اضطراب ، استرس و افسردگي والدين از طريق نقش ميـانجيگـري اضـطراب کودکـان بـر علائم آسم کودکان تاثير دارد.
بسـياري از شاخص هاي جمعيت شناختي کنترل نشد، پيشنهاد مي شود در تحقيقات آتي دو الگوي ساختاري، يعني الگـوي سـاختاري 1- Leiferman 2- Bartlett, Krishnan, Riekert, Butz, Malveaux & Rand 3- Del Giacco et al 4- Lee 103 براي پدران و مادران تدوين و مقايسه شود.