چکیده:
سابقه و هدف: اغلب صاحب نظران و متفکران مسایل تربیتی بر این نظرند که معلمان، بزرگترین و مهم ترین عامل موثر در جریان
تعلیم و تربیت هستند. بنابراین بیراه نیست اگر گفته شود شالوده و اساس یک سیستم آموزشی موفق را معلمان تشکیل میدهند
مواد و روشها:. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته
شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانه ای است. بدین صورت که از منابع کتابخانه ای
نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و... و آموخته های محقق استفاده شده است.
یافتهها: از نظر این پژوهش معلمان، بزرگترین و مهم ترین عامل موثر در جریان تعلیم و تربیت هستند. بنابراین بی راه نیست اگر
گفته شود شالوده و اساس یک سیستم آموزشی موفق را معلمان تشکیل می دهند.
نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته می شود که رضایت شغلی هم اهمیت روانی و هم اهمیت اقتصادی دارد. کنش
متقابل سازگارپذیر در رابطه «انسان – شغل» رشد و بهسازی توانایی های انسان را تقویت می کند. داشتن شغل مطلوب توسط
هر کس، استعدادهای او را پرورش می دهد، شغل را کامل تر می کند و توانایی های بالقوای را که طبیعت در آدمی به ودیعه
گذاشته است تکامل می بخشد.
خلاصه ماشینی:
امـا آنچه وراثتي بودن صرف اين نظريه را مورد سؤال قرار ميدهد نقش عوامل روانشناختي افراد از قبيـل ميـزان اطمينـان فـرد از حمايت هاي اجتماعي در برابر استرس است .
از نظر شابرک (١٣٨٥) اثرات منفي استرس بر کارکنان شامل اين موارد است : فقدان خلاقيت و رکود شخصـي، فقـدان لـذت و انگيزه شغلي، کاهش اثر بخشي، نزول کيفيت زندگي و کار و سلامت شخصي، شکايات مختلف جسمي و رواني که در مرگ زود رس نقش دارند[٢٠].
از اين رو، رضايت شغلي مفهومي کاملا يکتا و انفرادي است و بايد در مورد هر فرد به طـور جداگانـه عوامل و ميزان ونوع آن مورد بررسي قرار گيرد[٢].
اين نظريه معتقد است که رضامندي شغلي به وسيله انطباق کامل اميـدها و انتظارات با پيشرفت هاي فرد تعيين مي شود، درحالي که نارضايتي معلول ناکامي در رسـيدن بـه انتظـارات اسـت [٣].
بـر اسـاس نظريه نيازها، ميزان رضايت شغلي هر فرد که از اشتغال حاصل مي شود، به دو عامل بستگي دارد: اول آن مقدار از نيازهايي که از طريق کار و احراز موقعيت مورد نظر تامين مي گردد.
رضايت شغلي مجموعه اي از نگرش ها و عواطف فرد نسبت به شغلش است که براي مديران سازمان آگاهي از ميـزان آن اهميت زيادي دارد و به همين منظور مدل ها و به تبع آن پرسشنامه هاي زيادي براي سنجش اين متغير مهم رفتـار سـازماني طراحي شده است .