چکیده:
در این مقاله سعی شده به کمک روش مقایسه میان ادیان و با تکیه بر مباحث تورات و انجیل و قرآن به عنوان دست اول ترین منابع به بررسی موضوع قتل نفس بپردازیم که شاید از این منظر کمتر کسی تا به حال به آن پرداخته باشد. گمان ما بر آن است که سه دین یهود و مسیحیت و اسلام در پی هم از جانب خدای واحد برای تعالی بشر آمده اند.« نزّل علیک الکتاب بالحق مصدّقا لّما بین یدیه و انزل التّورئة و الانجیل (ال عمران/3)این کتاب را تدریجا به حق و راستی بر تو نازل کرد، که تصدیق کننده کتابهای پیش از خود است؛و تورات و انجیل را.»
این پژوهش با بررسی موضوع قتل نفس و مجازات های آن به دنبال این است که بر این حقیقت بزرگ صحه گذارد و ان شاء الله راهی باشد برای نزدیک تر کردن هر چه بیشتر این سه دین به هم به حکم آیه ی« قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم (ال عمران/64) بگو: ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است»
تلاش بر این است تا علت حرمت قتل را در ابتدا بررسی کنیم؛ سپس اقسام آن را در ادیان مختلف بیان کنیم و مجازات های قتل را ذکر کنیم.آنگاه مجازات ها را بررسی میکنیم و نسبت به آن ها نظر خواهیم داد.
این پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی و با روش کتابخانه ای با مراجعه به سه کتاب قرآن و انجیل و تورات صورت گرفته است.
خلاصه ماشینی:
و كسى كه مؤمنى را از روى خطا و اشتباه بكشد، بايد يك برده مؤمن آزاد كند » - تقسیم بندی به قتل مشروع و مجاز (جهاد و دفاع) و غیر مجاز یا حرام: قتل اگر از روی حرص و کینه باشد و یا به طور کلی دلیلی شرعی برای آن نباشد کاری بس ناپسندو مذموم است با این حال جهاد در راه خدا و نیز دفاع از حریم خود نه تنها امری ناپسند نیست بلکه به آن امر هم شده است.
در مورد كشتهشدگان بر شما قصاص مقرّر و لازم شده: آزاد در برابر آزاد، برده در برابر برده، زن در برابر زن» همانند آن چه که ما در تورات می خوانیم - بخشش فرد قاتل: «فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخيهِ شَيْءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ(سوره بقره آیه 178) (پس اگر از سوى برادرش [كه ولىِّ مقتول است] مورد چيزى از عفو قرار گرفت [كه به جاى قصاص، ديه و خونبها پرداخت شود] پس پيروى از روش شايسته و پسنديده [نسبت به وضع مادى قاتل بر عهده عفو كننده است])»این نیز شباهت زیادی به حکمی دارد که در مسیحیت وجود دارد.
در این جا هم بیان گردیده که اگر قتل خطا بوده و غیر عمدی آنگاه دیه باید و نیز کفاره ای برای خطای مرتکب شده پرداخت شود اما همان طور که ملاحظه فرمودید این حکم با صراحت بیشتری در دین اسلام آمده است و مشخصا بیان می دارد که چه باید کرد آری در مواردی دین بعدی همان حکم را منتها با وضوح بیشتر بیان میکند.