چکیده:
منطقیون غالبا موضوع هر علم را به عنوان ملاک تمایز آن از سایر علوم مطرح کرده و
معتقدند وجه تمایز هر علم از سایر علوم» موضوع آن است. با وجود این» برخی با قائّل شدن به
عدم دلیل برای موضوع علم و به چالش کشیدن آن؛ علت تمایز علوم از یکدیگر را تعریف یا
غایت آنها دانستهاند. علامه طباطبایی + همچون سایر منطقیون» تمایز علوم را به موضوع
علم و موضوع علم را متوقف بر عرض ذاتی میدانند و با به تحویل بردن موضوع علم به
عرض ذاتی، سعی میکنند از این نظر دفاع کنند. این مقاله درصدد بررسی آرای مرحوم علامه
طباطبایی (ره) در مورد این سخن و وجه تمایز ایشان» با آراء منطقیونی است که وجه فارق
علوم را غایت آن می دانند.
Logicians often consider the subject of every knowledge as a criterion
to distinguish it from other sciences and believe that what distinguishes
knowledge from other sciences is its subject. Nevertheless,
some, by believing in lack of reason for the subject of the knowledge
and challenging it, know the definition and the finality of the sciences
as the reason of their distinction. Allameh Tabatabaee like other logicians
believes in what distinguishes knowledge from other sciences
is its subject and the subject of the knowledge is based on the inherent
accident and he tries to defend this theory by reducing it. This
essay is trying to study the late Allameh Tabatabaee’s views on this
speech and what distinguishes his views with other logicians who
know the finality of the sciences as their distinguishing aspect.