چکیده:
این پژوهش باهدف شناسایی و رتبهبندی شاخصهای بهرهوری مدیران ادارات آموزشوپرورش استان خراسان رضوی انجام گرفت. روش پژوهش، روش اکتشافی آمیخته (کیفی- کمی) بوده که در بخش کیفی، تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی، پیمایشی لحاظ گردیده است. نمونه آماری در بخش کیفی، 13 نفر از اساتید هیئتعلمی رشته مدیریت آموزشی با روش نمونهگیری نظری و در قسمت کمی، نیز 13 نفر از اساتید شاغل در دانشگاههای خراسان رضوی با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. روش تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبه در بخش کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش تحلیل آنتروپی شانون انتخابشده است. یافتههای پژوهش در بخش کیفی شامل 4 شاخص عمده (فردی، مدیریتی، سازمانی و محیطی) و 20 مقوله به دست آمد و نتایج بخش کمی نشان داد که مقوله مدیریتی با ضریب اهمیت 252/0 بیشترین اهمیت و مقوله محیطی با ضریب اهمیت 248/0 کمترین اهمیت را در میان شاخصها دارا هستند. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که 4 شاخص معرفیشده قابلیت ارزیابی بهرهوری مدیران ادارات آموزشوپرورش رادارند و مسئولان میتوانند این شاخصها را مدنظر قرار دهند.
Introduction: Promoting productivity in education not only contributes to socio-economic development but also through the training of efficient and creative human resources can lead to the development of the country. The main purpose of this study was to identify and rank the productivity indicators of The managers of Khorasan Razavi offices. research methodology: The present research interms of purpose is in research area and classification development and interms of how data collection is in exploratory mixed research group and was done in two qualitative and quantitative phases. The statistical population of the study in qualitative stage were professors and experts familiar with the topic of productivity 13 educational mangement professors were selected by theoretical sampling method. In the quantitative phases of research the statistical population were academic professors of educational mangement that 13 people were selected by census sampling method. In order to collect data the researcher was used from interview and researcher made questionnaire. Findings: The research questionnaire consisted of 20 items and 4 components. To answer the first question was used from interview and thematic analysis method and also has been identified 4 major indicators (individual ‘ managerial ‘ organisational‘ environmental )and 20 categories. From shannon entropy analysis was used to rank indicators. And the results showed that the managerial category with 0.252 Significance factor had the most importance and environmental category with 0.248 significance factor had the least importance among indicators. Conclusion: According to the findings of the study these four presented indicators are able to evaluate the productivity of the managers of education offices and they can consider these indicators.
خلاصه ماشینی:
٢. بهره وري در آموزش وپرورش : عبارت است از ارتباط ميان نحوه ي استفاده سازمان آموزشي از منابعي که در اختيار دارد و تبديل آن طي فرآيندي آموزشي به ستاده هاي مطلوب همراه با در نظر گرفتن کيفيت زندگي کاري همه ي کارکنان آن .
مسئولان آموزش وپرورش معتقدند که مديران آموزشي قادرند با بهره گيري از دانش تخصصي ، تجربه شغلي و توانايي فردي رواني و مهارت هاي اجتماعي نقش اساسي در ارتقاي اثربخشي سازمان ايفاکنند ( ,Bremer& Ghavavandi .
(٢٠١٦ ,Shokri) در پژوهشي شاخص هايي شامل ١- توانمندسازي کارکنان ٢- انگيزش ٣- عادلانه بودن پاداش ها ٤- دوسويه بودن ارتباطات سازماني ٥- آموزش کارکنان ٦- حسن روابط بين مدير و کارکنان ٧- ثبات کارکنان ٨- رفتار عادلانه ٩- فرهنگ سازمان ١٠ - قدرداني براي انجام کار ١١ - مسووليت فزاينده ١٢ - سابقه و تجربه ١٣ - ديدگاه بلند مديريت ١٤ - روش هاي بهينه انجام کار ١٥ - رضايت شغلي را براي ارزيابي بهره وري تدوين کرده است .
در فاز کمّي ، جامعه آماري شامل خبرگان و اساتيد دانشگاهي است که به تعداد ١٣ نفر از آن ها پرسشنامه اي در زمينه شاخص هاي بهره وري مديران ادارات آموزش وپرورش که با استفاده از پيشينه پژوهش و نظرات خبرگان در حوزه مديريت آموزشي طراحي شده بود ارسال شد.
An Analysis of Factors Affecting Human Resources Productivity Improvement Using Fuzzy AHP Technique, Case Study: Hormozgan Province Education Organization ", 7th International Conference on Management, Tehran, Iran.