چکیده:
پژوهش حاضر بهمنظور تبیین راهکار فقیه در مواجهه با ناسازگاری دو واجبِ ضمنی در مقام عمل، به روش توصیفی تحلیلی و با رویکردی اجتهادی انجام پذیرفت. مسئله از زمان شیخ طوسی تاکنون مورد توجه فقیهان بوده و چهار دیدگاه در این باره مطرح شده است. در پژوهش حاضر دیدگاه تزاحم، تعارض و دوران بین دو بدل اضطراری در مسئله رد شده و دیدگاه چهارم پذیرفته شد؛ براساس این دیدگاه فرایند فقهی در تنافی دو واجب ضمنی در یک مرکب شرعی بدینشرح است که فقیه به انجام جزء یا شرط اول از اجزا و شروطی که یکی از آنها مقدور است، حکم میکند. در ادامه اگر در جزء یا شرط دوم، توان انجام نبود، نوبت به مأموربه ناقص میرسد و در نهایت اگر توانایی انجام مأموربه ناقص هم نبود، نوبت به بدل و جایگزین میرسد؛ البته در شروطی که تقدم و تأخر در آنها نیست، همچنین در اجزا و شروط ناسازگار در دو مرکب شرعی در صورت عدم مزیت و ترجیح بین یکی از آن دو حکم به تخییر میشود؛ بدینترتیب، هیچگونه تنافی بین اجزا و شروط در مرکب ارتباطی متصور نیست و نظریۀ تزاحم، تعارض و دوران بین دو بدل اضطراری در مرکبهای ارتباطی سالبه به انتفاء موضوع میشود.
The present study was conducted to explain the jurist’s strategy in the face of the incompatibility of two implicit obligations in practice. The study uses a descriptive-analytical method with legal reasoning (ijtihad) approach. The issue has been considered by jurists since the time of Sheikh Tusi. Four views have been proposed in this regard. The present study rejects the views of inconsistency (tazahom), antinomy (ta'aroz), and the period between two emergency substitutes in the problem and accepts the fourth view. According to this view, the jurisprudential process in the contradiction of two implicit obligations in a religious compound is such that the jurist rules on fulfill the first part or condition of the components and conditions, one of which is possible. Then, if it is not possible to fulfill the second component or condition, it is the turn of the incomplete agent. Finally, if it is not possible to perform the incomplete agent, it is the turn of the substitute. Of course, in conditions where there is no precedence and lag and in case of incompatible components and conditions in the two canonical compounds, if one of them has no advantage or preference over the other, it will be judged to select one of them. Thus, no discrepancy between components and conditions is conceivable in legal compound. And the theory of inconsistency (tazahom), antinomy (ta'aroz), and the period between two emergency substitutes in communication compounds becomes negative.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر ديدگاه تـزاحم ، تعـارض و دوران بـين دو بـدل اضـطراري در مسئله رد شده و ديدگاه چهارم پذيرفته شد؛ براساس اين ديدگاه فرايند فقهي در تنافي دو واجب ضمني در يک مرکـب شرعي بدين شرح است که فقيه به انجام جزء يا شرط اول از اجزا و شروطي که يکي از آنها مقدور است ، حکم مي کنـد.
در ادامه اگر در جزء يا شرط دوم ، توان انجام نبود، نوبت به مأموربه ناقص مـي رسـد و در نهايـت اگـر توانـايي انجـام مأموربه ناقص هم نبود، نوبت به بدل و جايگزين مي رسد؛ البته در شروطي که تقدم و تأخر در آنها نيست ، همچنـين در اجزا و شروط ناسازگار در دو مرکب شرعي در صورت عدم مزيت و ترجيح بين يکي از آن دو حکم به تخيير ميشود؛ بدين ترتيب ، هيچ گونه تنافي بين اجزا و شروط در مرکب ارتباطي متصور نيست و نظريۀ تزاحم ، تعـارض و دوران بـين دو بدل اضطراري در مرکب هاي ارتباطي سالبه به انتفاء موضوع مي شود.