چکیده:
زمینه و هدف: در بسیاری از نوجوانان، میل شدیدی برای برقراری ارتباط ثمربخش وجود دارد، ولی اغلب در برخوردها و ارتباطات با دیگران، ناتوان هستند و این ناتوانی ناشی از کمبود مهارت جرأتورزی در بین نوجوانان است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مهارت جرأتورزی بر آسیبهای اجتماعی در بین نوجوانان میباشد.
روششناسی: به منظور پاسخدهی به سوال اصلی پژوهش از روش تحقیق آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به همین منظور، جهت شناسایی نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر در ابتدا سه خرده مقیاس از مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی تهیه شده توسط زادهمحمدی، احمدآبادی، حیدری(1390) در بین نوجوانان اجرا شد. پس از مشخص شدن نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر از بین آنان 60 نفر که دارای بالاترین میانگین رفتارهای پرخطر هستند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفره تقسیم شوند. پس از اجرای پیش آزمون 8 جلسه آموزشی برگزار و در یک زمان پس آزمون بر روی گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید.
یافتهها و نتیجهگیری: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره پس از بررسی مفروضههای این آزمون نشان داد تفاوت معنیداری در ترکیب خطی متغیرهای وابسته بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد و 74% از تغییرات آسیبهای اجتماعی(عوامل خطرساز رفتارهای پرخطر) توسط مداخله آموزشی مهارت جرأتورزی قابل تبین است.
Background and objectives: Among many adolescents, there is a strong desire for effective communication, but they are often incapable in communicating with others, and this disability is due to a lack of courage skill among adolescents. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of courage skill on social damages among adolescents. Methodology: In order to answer the main research question, this study was conducted using an experimental method and pretest-posttest design with control group. For this purpose, in order to identify the high risk adolescents, three subscales of Iranian adolescents' risk-taking scales developed by Zadeh Mohammadi, Ahmad Abadi, Heidari (2011) were conducted among adolescents. After identifying high-risk adolescents, 60 of them who have the highest mean of high-risk behaviors were selected and randomly assigned into two groups of 30. After pre-test run, eight training sessions were held and at one time post-test was performed on the experimental and control groups. Findings and Results: The results of multivariate covariance analysis after examining the assumptions of this test showed that there is a significant difference in the linear combination of dependent variables between the experimental and control groups and 74% of the social damage changes (risky factors of high-risk behaviors) can be explained by the intervention of courage skill training.
خلاصه ماشینی:
يافته ها و نتيجه گيري : نتايج آزمون تحليل کوواريانس چند متغيره پس از بررسي مفروضه هاي اين آزمون نشان داد تفاوت معني داري در ترکيب خطي متغيرهاي وابسته بين دو گروه آزمايش و کنترل وجود دارد و ٧٤% از تغييرات آسيب هاي اجتماعي (عوامل خطرساز رفتارهاي پرخطر) توسط مداخله آموزشي مهارت جرأتورزي قابل تبين است .
بنابراين ، سوال اصلي پژوهش حاضر بررسي تأثير آموزش مهارت جرأتورزي بر آسيب هاي اجتماعي در بين نوجوانان(مطالعه عوامل خطرساز رفتارهاي پرخطر)است .
1 - Robertson, David, & Rao 2- Sourizaei, Khalatbari, Keikhayfarzaneh, & Raisifard.
جدول ٦ - تحليل کوواريانس چند متغيري جهت بررسي تفاوت متغيرهاي مورد پژوهش در دو گروه آزمايش و کنترل درجات درجات معني مجذور نوع اثر آزمون مقدار F آزادي آزادي خطا داري اتا گروه اثرپيلايي ٠/٧٤٧ 80/98 2 55 0/001 0/074 همانطوري که مشاهده ميکنيد، نتايج آزمون اثر پيلايي نشان ميدهد که تفاوت معنيداري در ترکيب خطي متغيرهاي وابسته بين دو گروه آزمايش و کنترل وجود دارد و ٧٤ درصد از تغييرات هيجانخواهي و نگرش به مواد مخدر( عوامل خطرساز رفتارهاي پرخطر) توسط مداخله آموزشي مهارت جرأتورزي قابل تبيين است .
نتايج آزمون تحليل کوواريانس چند متغيره پس از بررسي مفروضه هاي اين آزمون نشان داد تفاوت معنيداري در ترکيب خطي متغيرهاي وابسته بين دو گروه آزمايش و کنترل وجود دارد و ٧٤ درصد از تغييرات عوامل خطرساز رفتارهاي پرخطر( آسيب هاي اجتماعي) توسط مداخله آموزشي مهارت جرأتورزي قابل تبيين است .