چکیده:
زمینه و هدف: سرمایه اجتماعی برون سازمانی پلیس به عنوان حاصل مجموعهای از منابع، ابعاد و مؤلفهها در یک سیستم اجتماعی مرتبط با نیروی پلیس تلقی میشود. از آنجا که سرمایه اجتماعی پدیدهای است که افزایش آن به سختی صورت میپذیرد اما به راحتی و با کوچکترین اشتباهات رو به افول میگذارد نیروی انتظامی ملزم به برنامهریزی و سیاستگذاری راهبردی برای حفظ و ارتقای این سرمایه با اهمیت میباشد. در این راستا تدوین و طراحی راهبردهای مناسب برای ارتقای سرمایه اجتماعی پلیس از جمله مهمترین اقداماتی است که باید در این راستا انجام پذیرد. بر همین اساس این پژوهش درصدد پاسخ به این سوال است که راهبردهای ارتقای سرمایه اجتماعی پلیس در شهر تهران کدامند؟
روششناسی: در این پژوهش بر اساس روش کیفی و تکنیک سوات و با استفاده از ماتریس کمّی برنامهریزی راهبردی اقدام به تدوین و اولویتبندی راهبردها شده است. به این منظور برای ارائه راهبردهای ارتقای سرمایه اجتماعی پلیس از چارچوب برنامهریزی راهبردی به عنوان روش مناسب برای پاسخ به سوال اصلی این پژوهش استفاده شد. همچنین از دادههای ثانویه به عنوان مبنایی برای تعیین عوامل کلیدی استفاده گردید. جامعه آماری شامل خبرگان حوزه سرمایه اجتماعی پلیس بوده که از بین آنها به روش هدفمند تعداد 25 نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب گردیدند.
یافتهها: یافتههای حاصل از این مطالعه نشان میدهد که نیروی انتظامی برای ارتقای سرمایه اجتماعی خود از نقاط قوت و فرصتهای مناسبی برخوردار می باشد. براساس تحلیلهای انجام شده راهبردهای چهاردهگانهای برای ارتقای سرمایه اجتماعی پلیس طراحی و اولویتبندی شد. راهبردهای تدوین شده در گروه راهبردهای تهاجمی قرار میگیرد. اینگونه راهبردها بر پایه بهره گرفتن از قوتهای سیستم برای مقابله با ضعفها و استفاده از فرصتها برای کاهش تهدیدها تدوین میشوند و هدف آن به حداکثر رساندن نقاط قوت و فرصت (جمعبندی ماتریسهای ارزیابی عوامل داخلی و خارجی، قوتها و ضعفها با نمره 756/2 و فرصتها و تهدیدها با نمره 699/2) است که راهبردهای تدوین شده برای ارتقاء سرمایه اجتماعی پلیس نیز با این جهتگیری تدوین شد بر این اساس راهبرد ارتقای سطح کارامدی و توانمندی پلیس در انجام مأموریتهای انتظامی، با نمره جذابیت 504/6 به عنوان اولویت نخست راهبردی تعیین گردید.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است نیروی انتظامی قابلیت آن را دارد تا با برنامهریزی مناسب بر اساس راهبردهای ارتقای سطح کارامدی و توانمندی پلیس در انجام مأموریتهای انتظامی با نمره جذابیت(504/6)، استفاده حداکثری از منابع موجود سازمانی و فراسازمانی به منظور بهبود وجهه و شأن و منزلت اجتماعی پلیس، ارتقای سطح مشروعیت و مقبولیت مردمی و افزایش اقتدار و اعتماد به پلیس در جامعه با نمره جذابیت (499/5)، بسترسازی برای تقویت ارتباط پلیس با جامعه با نمره جذابیت (843/4)، بهرهگیری از ابزارها و روشهای نوین به منظور تحول در اطلاعرسانی و ارتقاء و توسعهی آگاهی بخشی بیشتر به جامعه نسبت به فعالیتها و کارآمدی پلیس به منظور تقویت همکاری آنان در راستای ارتقای نظم و امنیت با نمره جذابیت (071/4)، افزایش پاسخگویی و مسئولیتپذیری پلیس نسبت به شهروندان و نهادهای اجتماعی با نمره جذابیت (938/3)، بهبود الگوهای رفتاری پلیس نسبت به شهروندان با نمره جذابیت(732/3) و سایر راهبردها، تحولی اساسی در این حوزه ایجاد نماید.
Background and objectives: External organizational social capital is considered as the result of a set of resources, dimensions, and components in a social system related to the police force. Since social capital is a phenomenon that is difficult to grow but easily diminishes with the slightest errors, the law enforcement agencies are required to plan and policy strategically to maintain and enhance this capital. Developing appropriate strategies for promoting social capital of the police is one of the most important steps to be taken in this regard. Accordingly, this study seeks to answer the following question: what are the strategies for promoting police social capital in Tehran? Methodology: In this study, based on SWOT and qualitative method and using quantitative Matrix of Strategic Planning, strategies have been formulated and prioritized. For this purpose, strategic planning framework was used as a suitable method for answering the main question of this research to present strategies for police social capital promotion. Secondary data were also used as a basis for determining key factors. The statistical population consisted of experts in the field of police social capital, among whom 25 individuals were selected by purposive sampling method. Findings: The findings of this study show that law enforcement has good opportunities and strengths to promote its social capital. Based on the analysis, fourteen strategies were developed and prioritized to promote police social capital. The strategies formulated fall into the category of attacking strategies. Such strategies are developed based on exploiting the strengths of the system to counter weaknesses and use opportunities to mitigate threats, with the aim of maximizing strengths and opportunities (summarizing internal and external evaluation matrices, strengths and weaknesses with a score of 2.756, and Opportunities and Threats with a score of 2.699), which also formulated strategies for enhancing police social capital; based on this, the strategy of enhancing police efficiency and capability in law enforcement, with an attractive score of 6.504, was set as a top priority. Results: The results show that law enforcement has the ability to plan effectively based on strategies to enhance police efficiency and capability to perform law enforcement missions with an attractive score of 6.504, make maximum use of existing organizational and trans-organizational resources to improve their reputation and improve police dignity, promote legitimacy and popularity, and increase police authority and confidence in the community with an attractive score of 5.499, provide a platform for enhancing the police relationship with the community with an attractive score of 4.843, use tools and new approaches to transform information awareness and promote more comprehensive awareness on the activities and efficiency of the police to enhance their cooperation in order to promote order and security with an attractive score of 4.071, increase police accountability and responsiveness for citizens and social institutions with an attractive score of 3.938, improve police behavioral patterns and make a fundamental change in the field of citizenship with a an attractive score of 3.732, and other strategies.
خلاصه ماشینی:
اين گونه راهبردها بر پايه بهره گرفتن از قوتهاي سيستم براي مقابله با ضعف ها و استفاده از فرصت ها براي کاهش تهديدها تدوين مي شوند و هدف آن به حداکثر رساندن نقاط قوت و فرصت (جمع بندي ماتريس هاي ارزيابي عوامل داخلي و خارجي، قوتها و ضعف ها با نمره ٢/٧٥٦ و فرصت ها و تهديدها با نمره ٢/٦٩٩) است که راهبردهاي تدوين شده براي ارتقاء سرمايه اجتماعي پليس نيز با اين جهت گيري تدوين شد بر اين اساس راهبرد ارتقاي سطح کارامدي و توانمندي پليس در انجام مأموريت هاي انتظامي ، با نمره جذابيت ٦/٥٠٤ به عنوان اولويت نخست راهبردي تعيين گرديد.
نتيجه گيري: نتايج حاکي از آن است نيروي انتظامي قابليت آن را دارد تا با برنامه ريزي مناسب بر اساس راهبردهاي ارتقاي سطح کارامدي و توانمندي پليس در انجام مأموريت هاي انتظامي با نمره جذابيت (٦/٥٠٤)، استفاده حداکثري از منابع موجود سازماني و فراسازماني به منظور بهبود وجهه و شأن و منزلت اجتماعي پليس ، ارتقاي سطح مشروعيت و مقبوليت مردمي و افزايش اقتدار و اعتماد به پليس در جامعه با نمره جذابيت (٥/٤٩٩)، بسترسازي براي تقويت ارتباط پليس با جامعه با نمره جذابيت (٤/٨٤٣)، بهرهگيري از ابزارها و روشهاي نوين به منظور تحول در اطلاعرساني و ارتقاء و توسعه ي آگاهي بخشي بيشتر به جامعه نسبت به فعاليت ها و کارآمدي پليس به منظور تقويت همکاري آنان در راستاي ارتقاي نظم و امنيت با نمره جذابيت (٤/٠٧١)، افزايش پاسخگويي و مسئوليت پذيري پليس نسبت به شهروندان و نهادهاي اجتماعي با نمره جذابيت (٣/٩٣٨)، بهبود الگوهاي رفتاري پليس نسبت به شهروندان با نمره جذابيت (٣/٧٣٢) و ساير راهبردها، تحولي اساسي در اين حوزه ايجاد نمايد.