چکیده:
زمینه و هدف: امروزه موسیقیهای زیرزمینی از جمله پدیدههای اجتماعیاند که در برخی جوامع یافت میشود. هدف این پژوهش، شناسایی چالشهای اخلاقی و امنیّتی گرایش جوانان به موسیقیهای زیرزمینی است.روش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کیفی (پیمایشی) است. جامعۀ آماری تحقیق 32 نفر است که عبارتاند از: خوانندگان و موزیسینهای فعّال موسیقی زیرزمینی دستگیرشده (جمعاً 21 نفر)؛ کارکنان پلیس مرتبط با موضوع (9 نفر) و قضات پرونده (2 نفر) که بهصورت هدفمند با تأکید بر اشباع نظری انتخاب شدهاند. روش جمعآوری اطلاعات، میدانی و ابزار آن مصاحبۀ حضوری نیمهساختیافته بود. روایی تحقیق به گونۀ روایی بیرونی (کسب اطلاعات دقیق، کنترلهای اعضا و جهتگیریهای تئوریک محقق) است و پایایی مصاحبهها و پرسشها برطبق ضریب توافق درصدی با تأکید بر مدل هفتگانه کرسول و ضریب کاپا (که مقدار آماره آن 0/836 بوده و در حد عالی است) محاسبه شده است. به سبب کیفی بودن پژوهش، تجزیه وتحلیل بهطور همزمان با جمعآوری اطلاعات، کُدگذاری، رمزگذاری، فشردهسازی، جداسازی و خلاصه سازی انجام شد. سپس با درست کردن مقولات، تمها و مضامین با استفاده از نرمافزار نسخۀ 18 مکس کیودا، محاسبه و تحلیل شد.یافتهها: بین موسیقیهای زیرزمینی و ایجاد چالشهای اخلاقی و امنیّتی در کشور ارتباط مثبت وجود دارد، زیرا به دلیل مؤلفههایی مانند تأثیر از خود بیخودکنندگی، غیرقابل نظارت بودن، محتواهای اشعار و روابط غیرمعمول اعضای موسیقیهای زیرزمینی، شکلگیری جرائم اخلاقی در گروههای موسیقی زیرزمینی امکانپذیر است.نتیجه گیری: چالشهای اخلاقی و امنیّتی جامعه محصول موسیقیهای زیرزمینی و غیرمجاز است. گروههای موسیقی زیرزمینی محصول و فراورده و نتیجۀ عمل اجتماعی افراد در خصوص موسیقی است و به سیاستهای نادرست و مقطعی تصمیمگیران بازمیگردد.
Background and objectives: Underground music is one of the social phenomena found in some societies today. The purpose of this study is to identify the ethical and security challenges of young people's tendency to underground music.Methodology: In terms of its objectives this study is of an applied research type and in terms of its nature it is considered as a qualitative type (survey). The statistical population of the study included 32 individuals who were active underground singers and musicians arrested (21 individuals in total); relevant police officers (9 individuals) and case judges (2 individuals) who have been purposefully selected with an emphasis on theoretical saturation. The method of data collection is field study and its tools were semi-structured face-to-face interviews. The validity of the research is external validity (obtaining accurate information, member controls and theoretical orientations of the researcher) and the reliability of the interviews and questions has been calculated based on the percentage agreement with emphasis on the 7-dimension Creswell model and Kappa coefficient (the statistical value is 0.836 and excellent). Due to the qualitative nature of the research, the analysis was performed simultaneously with data collection, coding, encryption, compression, isolation and summarization. The categories and themes were then calculated and analyzed using MAXQDA version-18 software.Findings: There is a positive relationship between underground music and creating moral and security challenges in the country, because due to components such as the effect of spontaneity, uncontrollability, the contents of poems and unusual relationships of underground music members, the formation of moral crimes in underground music groups is possible.Results: The moral and security challenges of society are the product of underground and unlicensed music. Underground music groups are the product of individuals' social action on music and go back to the wrong and cross-cutting policies of decision makers.
خلاصه ماشینی:
البته نويسندگان به ويژگيهاي اين نوع موسيقي مانند نوع آوريها و خّلاقيت هاي هنـري در موسـيقيهـاي زيرزمينـي (نـوذري، ١٣٨٧)، انقلابـي و آوانگـارد بودن (جـواري، ١٣٨٠)، داشتن پيوندهاي قوي با مخاطبان (قاسمي و صـميم ، ١٣٨٥) و (قاسـمي و ميرزايـي، ١٣٨٥)، جنبشي اجتماعي و جرياني نوپديد در دنيـاي مـدرن تلقـيشـدن (اميـر مظـاهري و عزيـزي، ١٣٩٢)، نفـي نژادپرسـتي ، رويکـرد زيبـاييشناسـانه داشـتن (ادرنـو، ١٩٩٥) صـداي اعمـاق (کوثري و مولايي، ١٣٩١)، بازنمايي دغدغه هاي جوانان (جـواهري و سـراج زاده و شـکفته ، ١٣٩١)، انتقادي بودن (کوثري، ١٣٩١)، تسـهيل کننـده تغييـرات اجتمـاعي (اکبـري و شـاه - منصوري و ميراسماعيلي، ١٣٩٣)، يادآوري جنبش هاي مقاومت و رهـايي (کـوثري، ١٣٨٨) توجه دارند.
مولايي (١٣٩١) در تحقيق خود با عنوان «نظريه سازي براي موسيقي زيرزميني ايران » نتيجه مي گيرد که مصرف مشروبات الکلي و مواد مخدر و روان گـردان هـا از سـوي برخي اعضاي اين گروه هـاي موسـيقي از آثـار ايـن گونـه موسـيقي هـا مـي باشـد.
کـوثري (١٣٨٨) در تحقيق ديگر خود با عنوان «موسيقي زيرزميني در ايران » نشان مي دهد کـه پـايين بودن سن ، محتواي صريح و انتقادي و گه گاه معارض با ارزش ها و کدهاي اخلاقي جامعـه ، دسترسي به فناوري هاي نوين توليد و نشر جديد ازجمله اينترنت و توليـدات موسـيقايي ايـن گروه ها بسيار زود اين موسـيقي را تبـديل بـه زبـان نسـل جـوان و يکـي از عناصـر فرهنـگ جوانان در ايران تبديل کرده است .
Durant, Rich, Emans, Rome, Allerd & Woods 3.