چکیده:
زمینه و هدف: شکلگیری هویت نوجوانان بر اساس ارزشهای اسلامی - ایرانی رسالت مهم نظام تعلیم و تربیت است. بررسی وضعیت هویت ملی نوجوانان از اصلیترین اقداماتی است که باید در راستای تقویت هویت ملی صورت گیرد. هدف، مقایسۀ گرایشهای شناختی، رفتاری و عاطفیِ هویت ملی دانشآموزانِ متوسطه دوم برحسب ویژگیهای دموگرافی مختلف با یکدیگر است.روش: هدف پژوهش، کاربردی است. ماهیت مرحلۀ اول از نوع تحلیل محتوا و روش آن کتابخانهای است. ماهیت مرحلۀ دوم از نوع همبستگی بوده و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری دانشآموزان دورۀ متوسطه دوم کشور در سال 1398-1397 میباشد. حجم نمونه اولیه 1915 نفر است. روش نمونهگیری در ابتدا، نمونهگیری در دسترس هدفمند و سپس خوشهای تصادفی است. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ برگرفته از پژوهش غریبزاده و حسینپور (1398) بوده و با تغییراتی مورد استفاده قرار گرفته است. روایی صوری تأیید شده و پایایی 0/977=α دارد. آزمونهای واریانس چند متغیره، تعقیبی توکی و T مستقل با استفاده از نرمافزار spss به کار رفتهاند.یافتهها: بین هویت ملی دانشآموزان برحسب جنسیت، رشته و درآمد تفاوت معنادار وجود دارد؛ اما برای شهر محل تحصیل این تفاوت معنادار نیست. در اختلاف میانگین هویت ملی شهرهای تبریز و اصفهان با (0968/3-)، مشهد و اصفهان با (3069/4-) و تهران و اصفهان با (3963/3-) تفاوت معنادار است؛ اما در سایر موارد تفاوت معنادار نیست. در اختلاف میانگین رشتههای انسانی و ریاضی با (5754/5)، انسانی و تجربی با (6099/4)، انسانی و فنی با (7598/8) و تجربی و فنی با (1499/4) تفاوت معنادار است؛ اما در سایر موارد معنادار نیست. در مقایسه میانگین درآمدها با یکدیگر تفاوت معنادار نیست. میانگین هویت ملی در دانشآموزان پسر 3/33 و در دختر 2/97 است و این تفاوت معنادار میباشد.نتیجهگیری: جنسیت، رشته تحصیلی، درآمد خانواده و شهر محل تحصیل عواملی تأثیرگذار بر هویت ملی هستند که باید در برنامهریزیها مورد توجه قرار گیرد.
Background and objectives: Forming the identity of adolescents based on Islamic-Iranian values is an important mission of the education system. Assessing the national identity of adolescents is one of the main measures that should be taken to strengthen national identity. The aim is to compare the cognitive, behavioral, and emotional tendencies of the national identity of high school students in terms of different demographic characteristics.Methodology: In terms of its objectives this study is of an applied research type. The nature of the first stage is the type of content analysis and its method is library study. The nature of the second stage is correlational and has been done by survey method. The statistical population is the second-grade high school students in the country in 2018-2019. The first sample size included 1915 individuals. The sampling method is first purposeful and available sampling and then random clustering. The research tool is a questionnaire taken from the research of Gharibzadeh and Hosseinpour (2019) and has been used with some changes. The face validity was confirmed and reliability was α = 0.977. Multivariate, Tukey and independent t-test of variance were used using SPSS software.Findings: There is a significant difference between students' national identities in terms of gender, field and income; but for the city of study, this difference is not significant. There is a significant difference between the average national identities of Tabriz and Isfahan (3-0689), Mashhad and Isfahan (4-3069) and Tehran and Isfahan (3-3963); but in other cases the difference is not significant. There is a significant difference between the average of humanities and mathematics (5.5754), humanities and experimental science (4.6099), humanities and technical science (8.7598) and experimental science and technical science (4.1499); but in other cases it does not make sense. There is no significant difference in comparing average incomes. The average national identity is 3.33 for male students and 2.97 for female students, and this difference is significant.Results: Gender, field of study, family income and city of study are factors influencing national identity that should be considered in planning.
خلاصه ماشینی:
مقايسۀ گرايش هاي شناختي، رفتاري و عاطفيِ هويت ملي دانش آموزانِ متوسطه دوم برحسب ويژگيهاي دموگرافي مختلف چکيده زمينه و هدف : شکل گيري هويت نوجوانان بر اساس ارزش هاي اسلامي - ايراني رسالت مهم نظام تعليم و تربيت است .
با توجه به ميزان اهميت اين مسئله ، بررسي و ارزيابي وضعيت هويت ملي دانش آموزان به صورت مستمر و در زمان ها و دوره هاي مشخص يکي از وظايف اصلي برنامه ريزان نظام تعليم و تربيت کشور و نيز مبارزين جنگ نرم بايد باشد تا بر اساس اين ارزيابيها، سياست گذاريهاي صحيح در اين عرصه اساسي و حياتي صورت پذيرد؛ بنابراين اين پژوهش به دنبال پاسخگويي به اين سؤال است که «گرايش هاي شناختي، رفتاري و عاطفي هويت ملي دانش آموزانِ متوسطه دوم برحسب ويژگيهاي دموگرافي مختلف ، در نسبت با يکديگر به چه صورتي قابل مقايسه است ؟» پيشينۀ و مباني نظري غريب زاده و حسين پور (١٣٩٨) در پژوهش خود با عنوان «ارزيابي هويت دانشجويان مبتني بر ارزش هاي انقلاب اسلامي» به دنبال ارزيابي هويت ديني، ملي و انقلابي دانشجويان بوده اند.
لطف آبادي و نوروزي (١٣٨٣) در پژوهشي با عنوان «بررسي چگونگي نگرش دانش آموزان دبيرستاني و پيش دانشگاهي ايران به جهانيشدن و تأثير آن بر ارزش ها و هويت ديني و ملي آنان »، نشان ٢٠٦ داده اند که اکثر نوجوانان و جوانان ايران از نظر اعتقادات ديني و ايران دوستي، وضعيت مثبتي دارند ولي در رفتارهاي عملي هويت ديني و مّلي دچار ضعف هاي جدي هستند.