چکیده:
مبحث اصلی در ساخت اجتماعیِ عصرِ کودکی، مقولۀ کنترل و انضباط است. مدرسه – در کنار سایر نهادهای کنترل کننده کودکی - از طریقِ طرحها و تنظیمات خویش به نظم، فهم و یادگیری، بلوغ و رشد، مهارت و کنترل و قاعده بخشی تصورات و ذهن کودک فرم می دهد. مقاله حاضر قصد دارد روایتهایی از سینمای ایران را منعکس کند که در آنها کودکان ایرانی چگونه در معرض شیوههای خاص کنترل به عنوان ابزار اساسی میکروپلتیک قدرت قرار گرفتهاند و این شیوهها چگونه متحول گشتهاند. فرضیة مقاله این است که با توجه به روایتهای سینمایی از تحولات انضباط و قدرت در مدرسه، میکروپلتیک قدرت در این نهاد، سه مرحلة مقاومت در برابر انضباط، مشروعیتبخشی به انضباط و در نهایت تسلط انضباط را از سر گذرانده است. در این پژوهش با استفاده از روش تبارشناسی قدرت فوکو و به شیوة توصیفی- تحلیلی انعکاس زیست کودکان ایرانی در مدرسه در سه فیلم منتخب از دهههای پس از انقلاب اسلامی، از منظر میکروپلتیک قدرت مورد بررسی قرار گرفته است.
The main topic in the social construction of childhood is the category of control and discipline. The school - along with other child control institutions - shapes the child's order, understanding and learning, maturity and development, skills and control, and the regulation of the child's imagination and mind through its designs and settings. The present article intends to reflect narratives of Iranian cinema in which Iranian children have been exposed to specific methods of control as a basic micropolitical tool of power and how these methods have evolved. The hypothesis of the article is that according to the cinematic narratives of the changes of discipline and power in school, the micropolitics of power in this institution has gone through three stages of resistance against discipline, legitimization of discipline and finally Dominance of discipline. In this study, using the genealogical method of Foucault and descriptive-analytical method, the reflection of Iranian children in school in three selected films from the decades after the Islamic Revolution, has been examined from the micropolitical perspective of power.