چکیده:
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر عاطفۀ مثبت و منفی و اختلالات درونیشدۀ دختران دارای مشکلات رفتاری بود. روش پژوهش نیمهتجربی از نوع طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر دارای مشکلات رفتاری مقطع دوم ابتدایی بود که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 30 نفر از دانشآموزان دختر شهرستان نجف آباد در سه مدرسه بودند که به شیوۀ نمونهگیری خوشهای انتخاب و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس مشکلات رفتاری (Ratter,1967)، مقیاس مشکلات رفتاری درونیسازیشده ((Akhenbakh and Raskorela, 2001 و مقیاس عاطفۀ مثبت و منفی (Watson, Clark and Telgen, 1988) بودند. گروه آزمایش طی 8 جلسه به مدت یک ساعت و نیم تحت مداخلۀ آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس بیانگر آن بود که ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس، بر ابعاد عاطفۀ مثبت و منفی (افزایش احساس مثبت و کاهش احساس منفی) و ابعاد اختلالات درونیشده (گوشهگیری، افسردگی، شکایات جسمانی و مقیاس اضطراب/ افسردگی) اثرگذار است. (05/0P<). همچنین نتایج نشان داد که آگاهی مبتنی برکاهش استرس به شیوۀ گروهی 6/18% از تغییرات عاطفۀ مثبت، 4/18% از تغییرات عاطفۀ منفی، 9/22% از تغییرات گوشهگیری/ افسردگی، 24% از تغییرات شکایات جسمانی و 2/34 % از تغییرات اضطراب/ افسردگی را تبیین میکند.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of mindfulness based on reducing stress on positive and negative affairs and internalized intraocularities of girls with problem problems. The present study was a semi-experimental study with two groups of control and experiment and two pre-test and post-test tests. The population of this study was female students with behavioral problems in the second year of primary school in the academic year of 1391-97. The sample consists of 30 people Female students had behavioral problems through selective sampling and then assigned to experimental and control groups. The research tools are the scale of 30 questions, problems of conduct (Rutter, 1967), The scale of internalized problems included the questionnaire of questionnaire 113 of the problem-related problems (Akhenbakh and Raskorela, 2001), and the scale of 20 The Positive and Negative Affect (Watson, Clark, and Telegene, 1988). The experimental group received 8 sessions for one and a half hours under the "Mindfulness" based on stress reduction, but the control group did not receive any treatment. Results of covariance analysis indicated that mindfulness based on reducing stress on the dimensions of positive and negative emotions and on the dimensions of internal disorders is effective.
خلاصه ماشینی:
(05/0P واژگان کلیدی: مشکلات رفتاری، اختلالات درونیشده، عاطفۀ مثبت و منفی، ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس، دانشآموزان دختر دارای مشکلات رفتاری Determining the Effectiveness of Knowledge Based on Stress Reduction on Positive and Negative Pathology and Internal Disorders in female students with behavioral problems in NajafAbad City Azam Toghyani Rizi, M.
میرزایی و شعیری(1397) در پژوهش خود به تعیین اثربخشی الگوی درمانی کاهش استرس بر اساس ذهنآگاهی بر عواطف مثبت و منفی وکاهش نشانگان افسردگی در جمعیت غیربالینی پرداختهاند؛ شیری، ولی پور، Mirzaei & Shairi(2015) در پژوهش خود به بررسی شیوع مشکلات رفتاری درونیسازی و برونیسازی در بین دانشآموزان مدارس راهنمایی پسر پرداختهاند ؛ Khodabakhsh Pir Kalani & Rahim Jaroni (2015) اثر بخشی درمان ترکیبی شناختی- رفتاری و کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی را در درمان یک مورد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بررسی کردهاند؛ Kaviani, Jewelry & Bahirai (2005) به بررسی اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش افکار خودآیند منفی، نگرش ناکارآمد، افسردگی و اضطراب ؛ Horton-Deutsch & Horton (2013) به تعیین اثربخشی ذهنآگاهی بر تعارضات متقابل درون فردی پرداختهاند؛ Delgado, Guerra Perakakis, Vera MN, del Paso, Vila (2010) در بررسي خود نقش ذهنآگاهي در عاطفه و خلق و خو و Keng, Smoski & Robins (2011) تأثیر ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر کاهش سطوح افسردگي، نشخوار فكری، احساس درماندگي کلي و درهم ريختگي شناختی را مورد توجه قرار دادهاند.
بحث و نتیجهگیری این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ذهن اگاهي مبتني بر كاهش استرس بر عاطفۀ مثبت و منفي (افزایش احساس مثبت و کاهش احساس منفی) و اختلالات درونيشده (گوشهگيري/ افسردگي، شكايات جسماني و اضطراب/ افسردگي) دختران داراي مشكلات رفتاري اثرگذار است.