چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ پاسخگویی انجام شد.
پس از بررسیهای نظری متون و منابع علمی ، ٥ فرضیه مطرح شد. تحقیق حاضر از نظر اهداف ، یک تحقیق کاربردی، توسعه ای است . کاربردی است ، چون به شناخت عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ پاسخگویی کمک نموده و نتایج آن در حوزه توسعه فرهنگ پاسخگویی می تواند مفید واقع شود. روش پژوهش مطالعه حاضر، روش توصیفی پیمایشی بود. کلیه اساتید دانشگاه در دانشگاههای استان خراسان شمالی جامعه آماری این پژوهش را تشکیل میدهد. با استفاده از فرمول کوکران نمونه مورد بررسی ٣٣٧ نفر محاسبه شد. پرسشنامه های مورد استفاده بصورت تصادفی در بین اساتید توزیع شد. در این پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه به جمع آوری داده های مورد نیاز اقدام گردید.
پرسشنامه تهیه شده شامل ٢٢ سئوال است که این سئوالها بصورت زیر متغیرهای پژوهش را مورد ارزیابی قرار می دهند. نتایج نشان داد که از نظر اساتید متغیر سرمایه فرهنگی مهمترین متغیر نهادینه سازی فرهنگ پاسخگویی است و پس از آن رسانه ها در رتبه دوم اهمیت قرار دارد. همچنین متغیر خانواده در رتبه سوم اهمیت قرار داشته و آموزش پس از آن در رتبه چهارم قرار دارد. همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی در رتبه پنجم اهمیت قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
يعني با توجه به شواهد و داده هاي بدست آمده از نظر پاسخگويان ميانگين نمره سرمايه فرهنگي برابر با ٣/٩٧ است که بطور معني داري از ميانگين فرضي ٣ بزرگتر است و از نظر پاسخگويان اين پژوهش متغير سرمايه فرهنگي بر نهادينه سازي فرهنگ پاسخگويي تاثير معنادار دارد.
يعني با توجه به شواهد و داده هاي بدست آمده از نظر پاسخگويان ميانگين نمره آموزش برابر با ٣/٣٣ است که بطور معني داري از ميانگين فرضي ٣ بزرگتر است و از نظر پاسخگويان اين پژوهش متغير آموزش بر نهادينه سازي فرهنگ پاسخگويي تاثير معنادار دارد.
يعني با توجه به شواهد و داده هاي بدست آمده از نظر پاسخگويان ميانگين نمره خانواده برابر با ٣/٧١ است که بطور معني داري از ميانگين فرضي ٣ بزرگتر است و از نظر پاسخگويان اين پژوهش متغير خانواده بر نهادينه سازي فرهنگ پاسخگويي تاثير معنادار دارد.
يعني با توجه به شواهد و داده هاي بدست آمده از نظر پاسخگويان ميانگين نمره رسانه ها برابر با ٣/٨٩ است که بطور معني داري از ميانگين فرضي ٣ بزرگتر است و از نظر پاسخگويان اين پژوهش متغير رسانه ها بر نهادينه سازي فرهنگ پاسخگويي تاثير معنادار دارد.
بر اساس نتايج بدست آمده از نظر پاسخگويان ميانگين نمره رسانه ها برابر با ٣/٨٩ است که بطور معني داري از ميانگين فرضي ٣ بزرگتر است و از نظر پاسخگويان اين پژوهش متغير رسانه ها بر نهادينه سازي فرهنگ پاسخگويي تاثير معنادار دارد.