چکیده:
سابقه و هدف
آموزش و رعایت اصول اخلاق حرفهای در رشتههای بالینی پزشکی همواره کانون توجه است. ازاینرو، هدف این تحقیق تعیین دیدگاه کارآموزان، کارورزان، دستیاران بالینی و اعضای هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره اهمیت رعایت شاخصهای اخلاق حرفهای در بخشهای بالینی بوده است.
روش کار
این مطالعه از نوع مقطعی-توصیفی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کارآموزان، کارورزان، دستیاران بالینی و اعضای هییت علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بهتعداد 380 نفر در سال 97-1396 بودند که از میان آنان320 نفر بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه اخلاق حرفهای بالینی بهروش خودایفا پاسخ دادند. سوالات مقیاس در پنج حیطه وظیفهشناسی، احترام به دیگران، تعالی شغلی، شرافت و درستکاری و نوعدوستی مشخص شده بود. برای تحلیل میانگین دادههای کمی از آزمون تی و آنوا و برای متغیرهای کیفی از آزمون کای دو استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها:
شرکتکنندگان در پژوهش حاضر 320 نفر (84 درصد) بودند که 163 نفر (9/50 درصد) از آنان را زنان تشکیل دادند. میانگین سنی شرکتکنندگان نیز 4/6±8/26 بود. توزیع فراوانی افراد به این ترتیب بود که 128 نفر (40 درصد) کارآموز، 127 نفر (7/39 درصد) کارورز، 51 نفر (5/17 درصد) دستیار و 9 نفر (8/2 درصد) استاد بودند. علاوهبراین، 1/84 درصد از شرکتکنندگان بهکارنبردن جملات تحقیرآمیز نسبت به بیماران را گزینه مهم اخلاق حرفهای بالینی میدانستند و دیدگاه زنان و مردان نیز در اهمیت گویههای اخلاقی تفاوتی نداشت (844/0P<) ولی کارآموزان، کارورزان، دستیاران و استادان درباره اهمیت کدهای اخلاقی اختلاف معنیداری داشتند (035/0>P).
نتیجهگیری:
از دیدگاه مشارکتکنندگان بالینی، برخی از گویهها مثل احترام به بیماران اهمیت بالاتری داشت ولی در حیطه تعالی شغلی کماهمیت بود. ازاینرو، تقویت انگیزههای درونی و بیان جایگاه شاخصهای اخلاق حرفهای بالینی در برنامههای آموزشی بالینی برای برخی از موارد گزارششده کماهمیت، توصیه میشود.