چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل محتوا کتاب علوم پنجم ابتدایی از نظر مولفه های تفکر خلاق میباشد. ابزار جمع اوری اطلاعات چک لیست محقق ساخته با استناد به شاخصهای تفکر خلاق بوده است. واحد تحلیل کتاب علوم تجربی پایه پنجم دبستان چاپ سال 1400 میباشد. نتایج پژوهش حاکی از این است که کتاب مذکور بیشتر حاوی سوالاتی است که در فراگیران خلاقیت ایجاد میکند. اگر چه تمرکز کتاب درسی در برخی از موارد مانند سوالات باز پاسخ و آزمودن بیشتر از قسمتهایی مثل قضاوت و نتیجهگیری با تامل می باشد ولی در عمل سعی شده است که دانش آموز را به خلاقیت وادار کند.
خلاصه ماشینی:
از اين رو مساله تربيت کودکان و پرورش استعدادهاي فطري آنان از مسايل بسيار مهمي است که بايد مورد توجه مربيان و والدين قرار گيرد و معلمان بايستي امکانات تجلي انديشه خلاق را در مدارس فراهم آوردند و دانش آموزان به تدريج مفاهيم اساسي علوم مختلف را بياموزند تا با مسايل زندگي، خلاقانه برخورد کنند و جهان اطراف خويش را در جهت مطلوب تغيير دهند (رئوفي، ١٣٨٦، ص ٣٢) لذا هدف اساسي اين پژوهش عبارت است از تجزيه و تحليل برنامه ي درسي علوم تجربي پنجم دوره ي ابتدايي به منظور تشخيص دقيق اين مسئله که محتواي برنامه ي درسي علوم تجربي تا چه حد توانسته است در جهت گيري آموزش و پرورش تفکر خلاق به دانش آموزان نقش داشته باشد.
از اين رو مساله تربيت کودکان و پرورش استعدادهاي فطري آنان از مسايل بسيار مهمي است که بايد مورد توجه مربيان و والدين قرار گيرد و معلمان بايستي امکانات تجلي انديشه خلاق را در مدارس فراهم آوردند و دانش آموزان به تدريج مفاهيم اساسي علوم مختلف را بياموزند تا با مسايل زندگي، خلاقانه برخورد کنند و جهان اطراف خويش را در جهت مطلوب تغيير دهنده .
روش گرد آوري و تجزيه و تحليل اطلاعات چک ليست محقق ساخته بر اساس مولفه هاي تفکر خلاق (حل مساله و تصميم گيري ) جامعه ي آماري و نمونه هاي پژوهش کتاب علوم تجربي پايه پنجم دبستان چاپ سال ١٤٠٠.