چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی فرایند شکلگیری سواد ارتباطی در مدارس جمهوری اسلامی ایران به انجام رسیده است. این مطالعه حاضر با استفاده از روش نظریهپردازی دادهبنیاد به ارائه الگویی برای آموزش سواد تحلیلی در ایران پرداخته، از حیث پارادایمهای غالب پژوهش، در گروه تفسیری قرار میگیرد. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز، از فن مصاحبه نیمهساختاریافته و روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. مصاحبهشوندگان این پژوهش را متخصصان و استادان علومتربیتی و برنامهریزی درسی تشکیل دادهاند. دادههای پژوهش به روش کدگذاری باز که مختص رویکرد زمینهای است مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته و مقولات مفهومی، اصلی و کلان استخراج شدهاند. در نهایت نیز الگوی آموزش سواد ارتباطی، شامل عوامل علی، ساختاری، مداخلهگر و همچنین راهبردهای لازم جهت آموزش سواد ارتباطی و پیامدهای اجرای نظام صحیح آموزش سواد ارتباطی ارائه شده است. با توجه به نتایج پژوهش، مقوله اصلی شامل آموزش سرفصلهای کلی، آموزش و مشاهده است که بهمنظور طرح، تدوین و اجرای برنامه آموزش سواد ارتباطی در ایران میتوان از آن بهره برد. در زمینه عوامل علی (شرایط فرهنگی خانواده، کتابخوانی و قصهگویی در خانواده، شعرخوانی در جمع خانواده و همکلاسیها، اجتناب از مواجهه با پیامدهای آموزش تکقطبی، سازماندهی اطلاعات، مهارتهای روانی، معناشناسی، هیجانها، نگرشها، انتظارات نقش، پیامهای غیرکلامی، پیامهای کلامی، پیامهای حضوری، پیامهای غیرحضوری، پیامهای گفتاری و نوشتاری) در زمینه عوامل ساختاری (خردهفرهنگ کشورـ استان ـ شهر، نظام آموزشی کشور، فرهنگ خانواده، شبکه ارتباطی) و در زمینه عوامل مداخلهگر (پیچیدگی مؤلفههای ارتباطی، ویژگیهای ارثی از قبیل هوش، شرایط فرهنگی خانوار، ویژگیهای جسمی و مهارتهای روانی) شناسایی شدند.
This study was conducted as an interpretive research paradigm through grounded theory method to provide a model for teaching analytical literacy in Iran. Data was collected by Semi-structured interview technique from experts and professors of educational sciences and curriculum planning whom selected by purposeful sampling way. The research data were analyzed by open coding method from which were extracted conceptual, main and macro categories. Finally, the model of communication literacy training was provided; including causal, structural, intervening factors, as well as the necessary strategies for communication literacy training and the consequences of implementing the correct training system. The main category includes teaching general topics, training and observation, which can be used to design, develop and implement a communication literacy training program. After analyzing the findings, these factors were identified: Family cultural conditions, reading and storytelling in the family, reading poetry to family and classmates, avoiding the consequences of unipolar education, organizing information, psychological skills, semantics, emotions, attitudes, role expectations, non-verbal messages, verbal messages, face-to-face messages, In-person messages, voice and text messages for causal factors; subculture of country, province and city, country education system, family culture, communication network for structural factors; complexity of communication components, inherited traits such as intelligence, cultural background, physical characteristics and psychological skills for intervening factors.
خلاصه ماشینی:
بـرای نمونـه در سـواد پایـه ، فـرد یـاد می گیـرد کـه چگونـه از مفاهیـم در برقـراری ارتبـاط بـا سـایرین در نقش هـای فرسـتنده و گیرنـده ، از طریق کسـب آموزش مهارت های خواندن و نوشـتن ، اسـتفاده کند.
Gordon پژوهش های ارتباطی ، کنترل شـده از تصویر بدن سـواد رسـانه ای اجتماعی و برنامه بهزیسـتی برای پسران ســال بیـست ونــــهـم ، شمـاره ١ (پیاپی ١٠٩)، و دختـران نوجـوان » اظهـار کرده انـد کـه جوانان زمـان قابل توجهی را در رسـانه های بهـــــــــــار١٤٠١ اجتماعـی می گذراننـد، ایـن امـر می توانـد فرایندهـای مهـم خـود را تقویـت کنـد و باعـث افزایـش خطـر نارضایتـی از بـدن ، اختـلال در خـوردن غـذا و روحیه افسـرده شـود.
Martha پسژـوـاهش ـهسات یوناـرـتـباـهطـی ، چارچوب نظری پژوهش شمـاره ١ (پیاپی ١٠٩)، تعریف سواد بهـــــــــــار١٤٠١ سـواد در تعاریـف اولیـه بیشـتر به عنوان یک ضرورت شـناخته می شـود: سـواد ضـروری ، تعریفـی اولیـه از فهـم علائم اختصاری معنادار اسـت و اینکـه مردم برای ارتبـاط اولیـه بـا هـر کـس از ایـن علائـم و ایده هـا اسـتفاده می کننـد.
عناصر مؤلفه ارتباط مبتنی بر سواد بـا توجـه بـه اهمیـت تربیـت حـواس اصلـی پنجگانـه به عنـوان اصلی تریـن مدخل هـای ورودی پیـام بـه وجـود انسـانی ، در ادامـه ارتبـاط مبتنـی بر حـواس به شـرح جـدول ١ ارائـه شـده اسـت : پژوهش های ارتباطی ، جدول ١.
001 پژوهش های ارتباطی ، همان گونـه کـه در جـدول ٦ مشـاهده می شـود، عوامـل سـاختاری و مداخله گـر، ســال بیـست ونــــهـم ، شمـاره ١ (پیاپی ١٠٩)، راهبـردی علـی و پیامـدی ، اثـر مسـتقیم معنـادار بـر شـکل گیری سـواد ارتباطـی در بهـــــــــــار١٤٠١ آموزش وپـرورش دارنـد.