چکیده:
خود پنداره تحصیلی سازهای چند بعدی است، که به طور خاص در هر حوزه درسی تعریف و اندازهگیری میشود. هدف این پژوهش بررسی رابطه خودپنداره تحصیلی درس فیزیک و جنسیت در دانش آموزان ایرانی است. دادهها از نمونهای 603 نفری دانش آموزان پسر و دختر در رشتههای تجربی و ریاضی پایههای تحصیلی دهم تا دوازدهم دبیرستانهای متوسطه ایران گردآوری شدند. برای هنجاریابی پرسشنامه خودپنداره تحصیلی فیزیک از تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل روایی ظاهر و محتوایی استفاده شد. یافتهها نشان داد پرسشنامه خودپنداره تحصیلی فیزیک روایی سازه مطلوبی داشت و همچنین روابط بین خودپنداره تحصیلی فیزیک و جنسیت دانش آموزان معنادار و قابل توجه است ساختار مدل خودپنداره تحصیلی فیزیک بین پسران و دختران متفاوت عمل میکند و دانش آموزان دختر از نمره خودپنداره تحصیلی پایینی نسبت به پسران برخوردار هستند. پیشنهاد میشود در تدریس درس فیزیک به تفاوتهای جنسیتی توجه شده و مداخله لازم برای بهبود خودپنداره تحصیلی در درس فیزیک در مدارس ایران انجام پذیرد.
IntroductionThe academic self-concept is a multidimensional structure, which can be defined and measured specifically in each field of study. The idea that having a positive academic self-concept can have positive educational consequences is trending. Academic self-concept is an individual’s self-evaluation and self-perception of his/her general ability in a specific academic domain. Academic self-concept can play an influential role in one's academic motivation and academic choices So far, models have been developed for science, followed by instruments for measuring academic self-concept, including physics as a branch of science. If we seek more profound and more effective teaching and learning methods in physics education, our greater awareness of the physics academic self-concept and a better understanding of its impact will play a decisive role in the learning process. a combination of direct educational interventions (such as improving academic self-concept) and indirect educational interventions (like improving knowledge and skills) are the among most successful ways to achieve the desired learning outcomes. Therefore, it is crucial to have a deep understanding of student’s academic self-concept in physics. The study objective was to investigate the relationship between physics academic self-concept and gender differences in Iranian students.MethodData were collected from a sample of 603 male and female students in the science-based and calculus-based disciplines of the tenth to twelfth grades of Iranian secondary high schools. Confirmatory factor analysis and psychometric methods were used to standardize the Physics Academic Self-Concept Questionnaire. ResultsThe results showed that the academic self-concept questionnaire has an appropriate structural validity and the relationship between the physics academic self-concept and students' gender is significant.DiscussionThe structure of the physics academic self-concept model was different between boys and girls, and female students had lower academic self-concept scores than male students. It is suggested that gender differences be considered in physics education and the necessary intervention be made to improve the physics academic self-concept in Iranian schools.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشي سنجش تفاوت هاي جنسيتي در مدل خودپنداره تحصيلي درس فيزيک مجتبي جهانيفر چکيده خود پنداره تحصيلي سازه اي چند بعدي است ، که به طور خاص در هر حوزه درسي تعريف و اندازه گيري ميشود.
Jansen et al مدلي را براي اندازه گيري خود پنداره تحصيلي در علوم ارائه دادند که در آن به شاخه هاي متفاوت علوم از جمله فيزيک ، شيمي و زيست شناسي توجه شده است ، در اين پژوهش با وجود آنکه نتايج حاصل از پيشرفت تحصيلي در شاخه هاي مختلف علوم با يکديگر همبستگي بالايي را نشان دادند، اما بين خودپنداره تحصيلي علمي آنها همبستگي متوسط و گاهي پايين مشاهده شد.
انتخاب شغل ، انتخاب رشته ، موفقيت تحصيلي و مواردي از اين قبيل همه شواهدي بر شکاف هاي جنسيتي در علوم هستند که ناشي از تفاوت هايي است که زنان و مردان در خودپنداره تحصيلي دارند (٢٠٠٩ ,Holling &Kuhn ) اگر به مقايسه کليشه اي ميانگين ها توجه کنيم در چندين درس مدرسه الگويي به طور مداوم تکرار شده است ، در اين الگو در حالي که دانش آموزان پسر خودپنداره تحصيلي بالاتري در رياضيات و علوم نشان ميدهند، دانش آموزان دختر خودپنداره بالاتري را در حوزه کلامي و غير رياضي از خود نشان داده اند (به عنوان مثال کارهاي ١٩٩٨ ,young &Marsh و ١٩٩٤ ,Wigfield).
Physics Academic self-concept Model از شاخص هاي برازش مطلق ، تطبيقي و ايجاز در رشته هاي مختلف و بين جنسيت هاي پسر و دختر به منظور ارزيابي برازش مدل خودپنداره تحصيلي فيزيک استفاده شد.