چکیده:
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی از منظر توجه به مولفه های جنسیت، قومیت،
ناتوانی و معلولیت و فرهنگ انتخاب شد. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا می باشد. کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم در
سال تحصیلی (١٤٠٠-١٤٠١) میزان درصد فراوانی شاخصه جنسیت ٤٢,٨٢% و شاخصه ناتوانی و معلولیت ٨,٩٣% درصد و
شاخصه قومیت ٤٠,١٩% و شاخصه فرهنگ ١٥,٠٥ بود. با توجه به مولفه های بدست آمده می توان بیان کرد که توجه کنی به
مولفه های چند فرهنگی شده است و بعضی از مولفهها به کلی نادیده گرفته شدهاند. در این کتاب بیشترین توجه به ٢ مولفه
ی جنسیت و قومیت بوده است و بعد از آن به فرهنگ توجه کلی شده است و شاخصه ناتوانی و معلولیت به کلی نادیده گرفته
شده است.
خلاصه ماشینی:
تنوع و تکثر فرهنگي، نژادي ، قومي، ديني و زباني يکي از بارزترين ابعاد و مشخصه هاي قالب جوامع بستري امروز است که به موازات فرصت ها و ظرفيت هايي که طبعا براي هر جامعه ايجاد مي کند ميتواند در صورت بي توجهي و مغفول ماندن 1481 بسترساز بسياري از مشکلات و چالش هاي اجتماعي شود علوم اجتماعي و مطالعات فرهنگي براي توصيف اين تنوع و تعدد که ساخت هاي گوناگوني نظير، فرهنگ ، قوميت ، جنسيت و زبان را در بر ميگيرد بيشتر از واژه هاي چند فرهنگي ياکثرت گرايي فرهنگي استفاده مي شود که خود مفهوم اين است که در سال هاي اخير مورد تاکيد حوزه تعليم و تربيت به ويژه جامعه شناسي آموزش و پرورش قرار گرفته است که با وجود گسترش ارتباطات بين کشورها و حرکت آن ها به سوي نظام جهاني يا دست کم منطقه اي مسئله اقوام و مليت ها و تفاوت هاي فرهنگي بين آنها اهميت ويژه اي دارد (جوادي، ١٣٧٩) پيشينه تحقيق : امروزه با توجه به برداشته شدن مرز ها و پيدايش فرهنگ هاي متفاوت در کنار يکديگر، ضورت تدوين يک برنامه درسي منسجم توجه به فرهنگي هاي متنوع و متکثر موجود در جامعه مي باشد در اين ميان بديهي است که نظام تعليم و تربيت هر جامعه اي براي زنده نگه داشتن خرده فرهنگ ها و هم چنين زيست مسالمت آميز آنها در کنار يکديگر بايد بر يک برنامه درسي چند فرهنگي تاکيد کند، اما اين گستردگي فرهنگي علاوه بر در نظر گرفتن خرده فرهنگ هاي بومي لزوم توجه به فرهنگ هاي ملي و فراملي را نيز پيش از پيش ضروري مي سازد.