چکیده:
در این مختصر نوشتار ضمن آن که به این موضوع خواهیم پرداخت که شیوههای نوین حمل و نقل بین المللی و حتی داخلی کالا نیازمند یک بازآفرینی است و لازم است تا شناور جدیدی با امکانات و نیازهای به روز البته با امعان نظر جدی به شرایط طبیعی، جغرافیایی و اقلیمی حوزهی دریایی خلیج فارس، دریای عمان و دریای عرب جایگزین لنجهای چوبی قدیمی گردد، ابعاد حقوقی آن نیز هم در خصوص تعریف کشتی از منظر دیگر کشورهای منطقه و هم در زمینه حقوق و قواعد بین اللملی به ویژه قواعد و الزامات قانونی جمهوری اسلامی ایران،مورد توجه قرار گرفته و پیرامون آن بحث می گردد. در این تغییر جای شکی نیست که عوامل حقوقی متعددی برای شروع به کار این شناور جدید از زمان طراحی تا ساخت و بهرهبرداری آن دخیل خواهند بود و لازم است تا برای پذیرش آن در بنادر کشورهای خارجی اقدام به تعریف این شناور در سطح بین المللی گردد و مهمتر از آن ثبت مالکیت معنوی این وسیله نقلیه جدید در حوزهی فراملی است تا هم به عنوان یک اثر معنوی برای کشور جمهوری اسلامی ایران شناخته گردد و هم برای طراحان آن امکان بهره_مندی حقوقی – اقتصادی آن فرآهم گردد.
In this brief article, while we will deal with the issue that new methods of international and even domestic transportation of goods need a re-creation and it is necessary to build a new vessel with up-to-date facilities and needs, of course, with a serious view of natural conditions., Geographical and climatic of the Persian Gulf, Oman Sea and Arabian Sea basin to replace the old wooden vessels, Its legal aspects are considered both in terms of defining the ship from the perspective of other countries in the region and in the field of international law and regulations, especially the rules and legal requirements of the Islamic Republic of Iran. There is no doubt in this change that several legal factors will be involved in starting the operation of this new vessel from the time of its design to construction and operation, and it is necessary to define this vessel internationally in order to accept it in foreign ports. And more importantly, the registration of intellectual property of this new vehicle in the transnational field to be recognized as a spiritual work for the Islamic Republic of Iran and to provide its designers with the possibility of legal-economic benefits.
خلاصه ماشینی:
موتورلنج هاي موجود در بنادر و جزاير خليج فارس به ويژه در حوزٔە سرزميني ايران ، يکي از اين وسايل است که بنا به قدمتي که دارد، از يک سو به عنوان بخشي از هويت تاريخي کشور محسوب مي شود و هنوز هم مورد اقبال مردم جنوب است و از سوي ديگر بنا به تحولات تکنولوژي ، شيوه هاي حمل و حتي نوع کالاهاي مصرفي جامعه که مي بايد با اين وسيله نقليه حمل و جابه جا شوند، دست به دست هم داده تا به روزآوري و بازآفريني شناوري جديد براي جايگزيني آن ضروري گردد و در اين نوشتار سعي شده از منظر حقوقي ملي و بين المللي به موضوع پرداخته شود.
١- موتور لنج ، شناور پرکاربرد در بنادر شمالي خليج فارس و درياي عمان يکي از اين تغييرات مهم و شگرف را مي توان در پيشرفت عظيم تکنولوژي در حوزه ساخت و به کارگيري انواع شناورهاي دريايي جست وجو نمود تاآنجايي که اين تغييرات باعث گرديده تا هزينه هاي حمل ونقل به نسبت سال هاي نه چندان دور به شدت کاهش يافته و در آن واحد حجم بسيار بزرگ و غيرقابل باوري براي انسان هاي پيشين را در زماني بسيار کوتاه از شمال به جنوب و 75 Khodadadi Dashtaki, Khodadad & Javad Ranjbarzadeh “A Study of the Legal Dimensions of Alternative Floating Launches ...
حميد زراعتگر و مصباح سايباني ، «بررسي و مطالعه خصوصيات لنج چوبي موجود و پيشنهاد شناور جايگزين » (مقاله ارائه شده در پنجمين دوره همايش صنايع دريايي ايران ، تهران ، ١٣٨٢/٠٥/٢١) Khodadadi Dashtaki, Khodadad & Javad Ranjbarzadeh “A Study of the Legal Dimensions of Alternative Floating 76 Launches ...