چکیده:
پیشگیری از جرم پولشویی و تامین مالی تروریسم با هدف دسترسی به سیستم مالی و جلوگیری از ورود پول کثیف به سیستم مالی آغاز می شود. شناسایی و تایید هویت مشتریان یکی از مهمترین روشهای پیشگیری است که بانکها وموسسات مالی در قبال انواع مشتریان(کم ریسک و پرریسک) با آن روبرو هستند. هدف شناسایی مشتری بر مبنای ریسک این است که بانک را قادر می سازد تا ماهیت و هدف تعامل کاری مشتری را درک کند.این فرآیند ها به بانک کمک می کند تا معاملات بالقوه مشکوک را شناسایی کنند. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی و تحلیلی است. روش جمع آوری نیز به شیوه کتابخانه ای بوده و ابزار جمع آوری اطلاعات نیزاز نوع فیش برداری می باشد. اطلاعات تحقیق به شیوه کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.یافته ها نشان می دهد؛ شناسایی مشتری مبنایی برای شناسایی موارد مشکوک و ردیابی جرم تامین مالی تروریسم و پولشویی است. این ردیابی جز از طریق ایجاد سامانه یکپارچه بانکی و سیستم نظارتی هوشمند میسر نمی باشد.
The fight against money laundering and terrorist financing begins with controlling access to the financial system and preventing dirty money from entering the financial system. Due Diligence and verifying customer identities is one of the most important challenges banks and financial institutions that those are faceing with their clients (low risk and high risk). The purpose of customer Due Diligence is to enable the bank to understand the nature and purpose of customer relationships. These processes help the bank identify potential suspicious transactions. The research method is applied in terms of purpose and descriptive and analytical in nature. The method of collection is also library-based and the tool for collecting information is the type of catch. The research data were analyzed in a qualitative manner. The findings show that customer Due Diligence is the basis for identifying suspects and tracking crime financing. Finally, customer Due Diligece Regulations for high-risk customers should be tightened up and suspected of active surveillance activities not used as a tool to finance terrorism. Writing of guidelines will also be necessary for Banks to identify such customers.
خلاصه ماشینی:
شناسايي مشتري از سوي بانک ها در موارد زير صورت مي پذيرد: «در زمان برقراري تعامل کاري ارائه خدمات به مشتريان گذري ، درصورتي که ظن پول شويي و تأمين مالي تروريسم وجود داشته باشد و زماني که بانک نسبت به صحت و کفايت اطلاعات قبلي به دست آمده از مشتري دچار شک و ترديد شود»٢ در زمينه پيشگيري از جرايم مذکور از طريق شناسايي مشتري متأسفانه در منابع داخلي مطالعاتي صورت نپذيرفته است .
آي لند بنک ٦ با موضوع تدابيري براي مقابله با پول شويي و تأمين مالي تروريسم به مواردي که شناسايي مشتري بايد با دقت بيشتري انجام شود و اقداماتي که بايستي از سوي بانک در مواردي که هويت مشتري تأييد نمي شود انجام گردد و نيز به اقدامات شناسايي مشتري در مورد افراد سياسي پرداخته است .
بانک مرکزي ايرلند١١ با موضوع راهنمايي براي مبارزه با پول شويي و تأمين مالي تروريسم در بخش مالي به مديريت ريسک و شناسايي مشتري بر اساس آن ، طبقه بندي ريسک و پايش مستمر بر اساس مشتريان و ريسک ايجادي تأکيد کرده است .
شايان ذکر است ؛ در آيين نامه اصلاحي قانون مبارزه با پول شويي و تأمين مالي تروريسم نيز به موضوع شناسايي بر اساس طبقه بندي ريسک مشتري که شامل پروفايل مشتري محصولات و خدمات مالي و منطقه جغرافيايي مي باشد پرداخته شده است .
در اين پژوهش با تعاريف مختصر از پول شويي ، تأمين مالي تروريسم و پيشگيري وضعي ، به دو ابزار مهم آن که همانا شناسايي مشتري و لزوم سامانه يکپارچه بانکي مي باشد پرداخته شده است .