چکیده:
حقوق رقابت از ابزارهای مهم مدیریت و تنظیم بازارها بهمنظور افزایش کارایی، رفاه و آزادی اقتصادی است. ازآنجاکه ارتقای کارایی و رفاه مصرفکنندگان در هر بازاری مطلوب است، اصولاً مقررات رقابت در کلیۀ بازارها قابلیت اعمال را دارند، مگر آنکه بازار معینی به دلیل موجهی از قلمرو این مقررات استثنا شده باشد. از همینرو، با توجه به تازهبودن مباحث مربوط به نامهای دامنه و ابعاد مختلف حقوقی آن، تحلیل چگونگی اعمال مقررات رقابت در حوزۀ نامهای دامنه و نتایج حاصل از آن ضروری است. این مقاله تحلیل میکند ازآنجاکه عرضۀ نام دامنه فعالیتی اقتصادی بهشمار میآید، لذا بنگاههای عرضهکنندۀ این محصول و خدمات مرتبط با آن، یعنی آیکان، به همراه کلیۀ رجیستریها و رجیسترارها بنگاه محسوب میشوند و مشمول مقررات رقابت قرار میگیرند. همچنین، ارتکاب برخی از رویههای ضدرقابتی از ناحیۀ بنگاههای فعال در بازار نام دامنه محتمل و قابلتصور است. در این صورت، شورای رقابت، بهعنوان تنها مرجع رسیدگی به رویههای ضدرقابتی در حقوق ایران، میتواند یک یا چند مورد از ضمانتاجراهای مصرح در مادۀ 61 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهلوچهارم قانون اساسی را نسبتبه بنگاه یا بنگاههای متخلف اعمال کند. این مقاله مروری بر اجرای قواعد رقابت در بازار نامهای دامنه با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی دارد.
Competition law is a critical tool for managing and regulating markets to increase efficiency, welfare and economic freedom.Since it is desirable to improve the efficiency and well-being of consumers in any market, competition rules can be applied in all markets unless a particular market is excluded from the scope of these rules for a valid reason. Since the issues related to competition law and domain names in the Iranian legal system and their various legal dimensions are unknown, this paper explores how to enforce competition rules in the domain names market. The paper analyses since providing the domain name is an economic activity, the companies supplying this product and related services, i.e. ICANN and all registries and registrars, are considered enterprises and subject to competition regulations. Moreover, exempting this market from the application of competition regulations has no economic justification and logic.Also, committing some anticompetitive practices by firms operating in the domain name market is probable and conceivable. It suggests that as the sole authority to review anticompetitive practices in Iranian law, the Competition Council, may apply one or more of the sanctions of Article 61 of the Act of the execution of the General Policies of Article 44 of the Constitution (2007) to the infringing undertakings in the domain name market.This article provides an overview of competition law enforcement in the domain name market, using an analytical-descriptive method.
خلاصه ماشینی:
2. Country code top-level domain (ccTLD) هريک محصول متفاوتي است و بازار مخصوص به خود را دارد آيا ميتوان آن ها را محصولات مرتبط و جايگزين نزديک يکديگر به شمار آورد و در نتيجه ، بازارشان را بازار مرتبط دانست ؟ در پاسخ بايد گفت ، اين نام هاي دامنه در برخي خصوصيات با يکديگر متفاوت اند: • نام هاي دامنۀ کد کشوري در کل جهان به نام همان کشور شناخته ميشوند.
٣. بر فرض آن که در ترتبات فوق از سوي آيکان محدوديتي بر فعاليت هاي رجيستري هاي نام هاي دامنۀ کد کشوري (براي مثال در توافق با ايرنيک ) دربارة ميزان عرضۀ اين نام ها يا هزينۀ ثبت آن ها وضع شود، سؤال قابل طرح اين است که آيا اين نوع محدوديت ها را مي توان ضدرقابتي تلقي کرد يا خير؟ تا مدت هاي مديدي در رويۀ قضايي دادگاه هاي امريکايي تفاوتي ميان توافقات افقي و عمودي بنگاه ها و محدوديت هاي تجاري مندرج در آن ها قائل نبود و به ويژه محدوديت هاي ناظر بر ميزان عرضه و قيمت را ذاتا ضدرقابتي و ممنوع مي دانست (قاعده ذاتا نامعقول ١)؛ اما در سال هاي اخير، ديدگاه مذکور دست کم درخصوص محدوديت هاي روابط عمودي تعديل شده است و براي ارزيابي رقابتي يا ضدرقابتي بودن آن ها به آثار اقتصادي اين محدوديت ها در بازار مرتبط ، همچنين شرايط بازار نظير ساختار و موانع ورودي آن ، سهم بازاراي طرفين محدوديت و توان رقابت بنگاه هاي رقيب آن ها توجه دارد.