چکیده:
آشنایی با موسیقی در جوامع گوناگون از دیر باز وجود داشته، نحوه نگرش جوامع مختلف به موسیقی درحالت عام 3یا نوع حاشیهای ، می تواند رویکرد اجتماعی و فرهنگی آن را تبیین کند. با این وجود، موسیقی در هردو حالت ،میزان اثر بخشی فرهنگهای گوناگون در گرایش به انواع موسیقیها در جوامع گوناگون را بیان میکند. دراین میان موسیقی زیرزمینی 4که از اصطلاحات متداول در ادبیات اجتماعی ایران طی چند سال گذشتهاست قابل،بررسی می باشد .در واقع جامعه ایرانی با نوع جدیدی از موسیقی که پیش از این تجربه نکرده بود، رو یا رو شده که پایگاه خاصاین نوع موسیقی از نظر قشر بندی اجتماعی در حوزه نوجوانان و جوانان طبقه بندی میشود لذا اهمیت توجه بهاین سبک از موسیقی که دارای شباهت هایی با انواع غربی و اعتراضی است، الزامی می باشد.موسیقی زیر زمینی از نوع ایرانی تصویر تازه ای از موسیقی را در کشور به نمایش گذاشته که شاید از نوعیاعتراض برخوردار باشد اما با همنام های خود دردیگر کشورها به خصوص کشورهای غربی متفاوت است و به عبارتی اعتراض آن به ساختار نظام سیاسی اقتصادی لیبرالیسم مشابه آنچه در غرب می باشد، نیست .اعتراض اینون ع موسیقی در ایران به شرایط اجتماعی کشور از نگاه محدودیتهای فرهنگی - دینی است.اهمیت بررسی موسیقی زیرزمینی یا بدون مجوز درایران تنها در اسم نیست بلکه در ایستارهای در حال تولیداست که هر روز بر دامنه آن افزوده و فاصله علاقمندان به خود را با فرهنگ مسلط بیشتر می کند که در صورتگسترش این شکاف امکان نزدیک شدن این دو بخش " ها دره فاصله " بسیار دور از ذهن است .ذکر این نکته ضروری است که تصویر این تغییر در جابجایی قدرت از نهادهای رسمی به بخش های غیر رسمی نیز قابل مشاهده است که کم توجهی به آن در عمیق تر ساختن این" دره " موثر خواهد بود .روش استفاده شده در این تحقیق مطالعه اسنادی است
خلاصه ماشینی:
پرسش هاي موضوع پرسش اصلي آيا موسيقي زير زميني ايراني مي تواند به عنوان يک از عوامل اثر گذار بر معادلات قدرت درجامعه مورد توجه قرار بگيرد؟ دراين خصوص سوالات زير مي تواند مورد بررسي قرار گيرد: - موسيقي زير زميني در ايران چيست ؟ - آيا موسيقي زير زميني بستري براي ايجاد فرهنگ تازگي و نوگرايي درميان جوانان شده است ؟ - آيا رواج موسيقي زير زميني در ايران ميتواند به عنوان سرمايه اجتماعي در برنامه ريزي فرهنگي وارد شود ؟ مباني نظري ديدگاه پير بورديو٣ جامعه شناس معاصر فرانسوي، در مورد چگونگي عملکرد افراد و گروهها در ساختارهاي اجتماعي يکي از غني ترين مباحث نظري براي مطالعه سبک زندگي است .
" دراين معني به نظر مي رسد ميتوان برعکس تعابيري که تاکنون براي خرده فرهنگ ها ذکر شده بود آنان را واجدين شرايط موثر براي تبديل تهديد به فرصت از منظر علاقمندان به فرهنگ مسلط دانست و به اعتقاد مصالحه جويان خرده فرهنگ ها بخشي از سرمايه اجتماعي و فرهنگي هستند که به تعبير بورديو قابل اتکا اما نگران کننده و به تعبير تورنتون فرصتي براي درخشش و عدم 12 نگراني است در اين ميان توجه به قدرت رسانه است که معنا مي گيرد يعني ادبيات بورديو به عنوان صنعت فرهنگ ميتواند در جوامعي همچون ما نيز شکلي ديگر از معنا را داشته باشد و آن اينکه دو سوي معادله قدرت يعني جامعه و حاکميت يا گردانندگان اصلي فرهنگ جامعه در حال نوعي زور آزمايي هستند،که شايد در نهايت با رويکرد خرده فرهنگي تورنتو ن بتواند به تعامل بيانجامد .