چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بازشناسی مفهوم قوامیت مرد بر زن با خوانشی جدید از آیات 19 و 34 سوره نساء بهشیوه توصیفی- اسنادی انجام شد. بدینمنظور کلیه آثار علمی مکتوب بهویژه کتب تفسیر از سده دوم هجری-قمری تا کنون مورد بررسی قرار گفت. با بررسیهای انجام شده، مطالعهای که بهطور مستقل موضوع پژوهش حاضر در آن بررسی شدهباشد، یافت نشد. نتایج نشان داد که نوع فهم مسئولیت مهم قوامیت مرد بر زن در سدههای مختلف، دیدگاههای متفاوتی را در تفاسیر پدید آورده است. بررسی دیدگاه بعضی از مفسرین پیشین تا قرن سیزدهم هجری، نشاندهنده نوعی تحکم و تسلط مرد بر زن است که سوء استفاده از این تعابیر در روابط همسران چالش ایجاد کرده و در تقابل با معاشرت بهمعروف است. از قرن چهاردهم تعابیر قوامیت مرد بر زن تحول و تجدد قابل توجهی پیدا کردهاست؛ نگاه مفسرانی همچون سید قطب، علامه طباطبایی، آیتالله مکارم شیرازی، آیتالله جوادی آملی و غیره با محوریت حق معاشرتبهمعروف در چگونگی قوامیت مرد بر زن، ضمن انعطاف بخشیدن به مفهوم قوامیت، کانون خانواده را از هرگونه تعابیر تحکمی دور نموده و تعابیری همچون خدمتگزاری، حمایت، سرپرستی، حراست و نظارت را جایگزین آن نموده است.
This descriptive-documentary study aimed to recognize the concept of male superiority over
women through a new reading of the verses 19 and 34 of Surah Nesa; thus, all written scientific
sources, especially the books of interpretation from the second century AH to now, were
reviewed, and there was no research that examined the subject of this study. According to the
results, the how of understanding the important responsibility of male superiority over women
in different centuries has created different ideas in the books of interpretation. Analyzing some
previous interpreters' views until the thirteenth century A.H. indicates a kind of male domination
over women that the misuse of these concepts provides a challenge in couples' relationships,
and it is contrary to good behavior. From the fourteenth century, the concepts of male superiority
over women have extremely changed; some interpreters' views such as Seyed Ghotb, Allameh
Tabatabaei, Ayatollah Makarem Shirazi, Ayatollah Javadi Amoli, etc. based on good behavior
in terms of the quality of male superiority over women, while making the concept of superiority
flexible, remove the family center from any domineering interpretations and replace it with
expressions like service, support, guardianship, protection, and supervision.