چکیده:
زمینه: تضاد و تعارض، اختلاف میان نیازهای اولیه و نیازهای معنوی، مذهبی و اخلاقی است و از طرف دیگر ناسازگاری طرز فکر و تخیل بین دو یاچند نفر یا فرآیندی است که در آن شخص به صورت آگاهانه تلاش میکند مانع از موفقیت شخص دیگر میشود. لذا، پژوهشحاضر به ارائه مدلی برای مدیریت تضاد و تعارض در محیط حسابداری پرداخته است و در آن بر اهمیت مولفههای اخلاق حرفهای در حل تعارض نگاهی تاکیدی داشته است. روش: این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق دادهبنیاد انجام گرفته است. جامعه اماری مدیران ذیربط در حرفه سرمایهگذاری بودند که با به کارگیری روش نمونهگیری هدفمند 10 نفر آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه عمیق بود. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاریمحوری و انتخابی با استفاده از نرم افزار MAXQDA صورت پذیرفته است. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر منجر به شناسایی 44 مقولهفرعی و 8 مقوله اصلی شد که در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی (تفاوتهای فردی، اختلافهای ساختاری)، پدیده محوری (مدیریت تضاد و تعارض)، راهبردها و اقدامات (استراتژی حل تعارض، فنون مدیریت تعارض و اشاعه اخلاق حرفهای)، شرایط مداخلهگر (تعیین مرز تضاد و تعارض سازنده و مخرب)، شرایط زمینهای (عدم مشارکت افراد در تصمیمگیریهای سازمانی)، پیامدها (حل تضاد و تعارض در مسیر سازنده و کارآمد) قرارگرفت. نتیجهگیری: سازمانها میتوانند با بررسی علل تعارض و ایجاد و تقویت رفتارهایاخلاقی و رفتار شهروندیسازمانی به حل تعارض وتضادهای موجود و برقراری جویآرام و دوستانه دست یابند و بدین ترتیب در ارایه خدماتی بهتر و در نتیجه بهبود عملکرد سازمانی موفقشوند.
Background: Conflict is the difference between basic needs and spiritual, religious and moral needs. On the other hand, there is a mismatch between the way of thinking and imagination between two or more people or a process in which one person consciously tries to prevent another person from succeeding. It becomes. In this regard, the present study has presented a model for conflict management in the accounting environment and has emphasized the importance of professional ethics components in conflict resolution.
Method: This research has been done in the framework of a qualitative approach and using the data research method of the foundation (Strauss and Corbin approach). The statistical population was the relevant managers in the investment profession who were selected as a sample by using purposive sampling method. Data collection tools were in-depth interviews. Data analysis was performed in three stages of open coding, axial coding and selective using MAXQDA software.
Results: The results of the present study led to the identification of 44 sub-categories and 8 main categories in the form of a paradigm model including causal conditions (individual differences, structural differences), axial phenomenon (conflict management), strategies and actions (conflict resolution strategy, Conflict management techniques and dissemination of professional ethics), intervening conditions (determining the boundaries of constructive and destructive conflict and conflict), contextual conditions (non-participation of individuals in organizational decisions), consequences (resolving conflict and conflict in a constructive and efficient way). .
Conclusion: Organizations can investigate the causes of conflict and create and strengthen ethical behaviors and organizational citizenship behavior to resolve existing conflicts and conflicts and establish a calm and friendly atmosphere and thus succeed in providing better services and thus improve organizational performance.