چکیده:
زمینه: رسانههای اجتماعی ابزاری قدرتمند هستند تا سازمانها را به مخاطبان هدف برسانند. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر رعایت اخلاق در بازاریابی رسانههای اجتماعی بر شکلگیری اعتماد مشتری نسبت به برند در بانک رفاه کارگران است. روش: این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش یک تحقیق توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مشتریان شعب بانک رفاه کارگران در استان لرستان میباشد که با توجه به جدول مورگان تعداد 384 نفر برای نمونه به شیوه دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامههای استاندارد در زمینه متغیرهای تحقیق بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی فرضیههای تحقیق از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان دادند که، رعایت اخلاق در بازاریابی شبکههای اجتماعی با شکلگیری اعتماد مشتریان نسبت به برند بانکی در بانک رفاه کارگران رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین رعایت اخلاق در تبلیغات آنلاین، ارزش ادراک شده آنلاین، ارتباطات آنلاین و اجتماعات آنلاین نیز با شکلگیری اعتماد برند بانکی در بانک رفاه کارگران رابطه مثبت و معناداری دارند. نتیجهگیری: به کارگیری روشهای نادرست و غیر اخلاقی در بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی نه تنها از لحاظ انسانی و اخلاقی ناپسند میباشد بلکه بیشک منجر به سلب اعتماد مشتریان و بیاعتباری سازمان خواهد شد.
Background: social media is a powerful tool to reach organizations to target audiences. The main purpose of this study is to investigate the effect of ethics in social media marketing on the formation of customer trust in the brand in the Refah Bank.
Method: This research is applied based on the purpose and based on the nature of the method of descriptive-survey research. The statistical population of the present study includes the customers of the branches of the Refah Bank in Lorestan province. According to Morgan's table, 384 people were selected for the available sample. The data collection tool in this study was standard questionnaires in the field of research variables. Structural equation technique using LISREL software was used to analyze the data and test the research hypotheses.
Results: The results showed that the observance of ethics in social media marketing has a positive and significant relationship with the formation of customers 'trust in the banking brand in the Refah Bank. Ethics in online advertising, perceived online value, online communication and online communities also have a positive and significant relationship with the formation of banking brand trust in the Refah Bank.
Conclusion: The use of incorrect and immoral methods in marketing through social media is not only humanly and morally unfavorable, but will undoubtedly lead to loss of customer trust and discredit of the organization.