چکیده:
زمینه: عملکرد سازمان بیشک در گرو جو اخلاقی سازمان، ارزشهای سازمانی، فعالیتها، رویهها و نگرشهـای اخلاقـی وابسته است. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل استراتژی اخلاقی بازاریابی دیجیتالی جهت بهبود عملکرد سازمانی بوده است. روش: تحقیق حاضر جزء تحقیقات کاربردی و اکنشافی بود که به شکل آمیخته اجرا شد. در بخش کیفی. جامعه آماری مورد نظر را خبرگان آشنا به موضوع پژوهش (مدیران هتل و اساتید) تشکیل دادند که با روش غیر تصادفی و هدفمند تا اشباع نظری 25 نفر به عنوان نمونه تحت مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با رویکرد تکنیک دلفی انجام شد. در بخش کمی جامعه اماری شامل کلیه مشتربان هتلهای مشهد بودند که با توجه به نامحدود بودن جامعه 384 نفر با فرمول کوکران به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه به منظور جمع آوری دادههای مورد نیاز استفاده شده است جهت تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات ساختاری استفاده شد. نرم افزارهای مورد استفاده در این تحقیق PLS و AMOS بود. یافتهها: نتایج نشان داد که در نهایت 7 مقوله عوامل ساختاری، رفتاری، محیطی، فرایندها، خروجی، پیامد و اثر و زیر مولفههای هر یک شناسایی شدند و با توجه به انجام تکنیک دلفی مشخص شد تمامی عوامل مدل استراتژی اخلاقی بازاریابی دیجیتالی بر بهبود عملکرد سازمانی تاثیر گذار هستند و در ادامه با تکنیک معادلات ساختاری مشخص شد که مدل از برازش مناسبی بر خوردار است. نتیجهگیری: رعایت استراتژیهای اخلاقی در حوزه بازاریابی دیجیتال در زمینههای ساختاری، رفتاری و محیطی و توجه به مولفههای اخلاقی همچون صداقت، انصاف، مسئولیت پذیری، پایبندی به تعهدات و حفظ اسرار تجاری و... پیامدها و اثرات متعددی داشته که میتواند بربهبود عملکرد سازمان تاثیرگذار باشد.
Background: The performance of the organization undoubtedly depends on the ethical atmosphere of the organization, organizational values, activities, procedures and ethical attitudes. The purpose of this study was to design a model of ethical digital marketing strategy to improve organizational performance.
Method: The present study was a combination of applied and action research that was conducted in a mixed manner. In the qualitative part. The statistical population consisted of experts familiar with the subject of research (hotel managers and professors) who were interviewed by a non-random and purposeful method until the theoretical saturation of 25 people as a sample. Data analysis was performed using the Delphi technique approach. In a small part of the statistical population included all the subscribers of Mashhad hotels that due to the infinity of the population 384 people with Cochran's formula were selected as a research sample. In this study, a questionnaire was used to collect the required data and structural equations were used to analyze the data. The software used in this study were PLS and AMOS.
Results: The results showed that finally 7 categories of structural, behavioral, environmental factors, processes, output, outcome and effect and sub-components of each were identified and according to Delphi technique, all factors of digital marketing ethical strategy model were identified. They affect the improvement of organizational performance and then with the technique of structural equations it was found that the model has a good fit.
Conclusion: Observing ethical strategies in the field of digital marketing in the fields of structure, behavior and environment and paying attention to ethical components such as honesty, fairness, responsibility, adherence to commitments and maintaining trade secrets, etc. have several consequences and effects that it can improve the performance of the organization