چکیده:
مسائل شغلی از موضوعهای مهم و بنیادین امروزه جوامـع هسـتند. گسـترش شهرنشـینی، توسعه صـنعت، جهـانی شـدن، رقابت اقتصادی و عواملی مانند آنها شـغل را به یک مسأله اساسی در زندگی انسان امروزی تبدیل کرده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فرسودگی و انگیزش شغلی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش را کلیه کارکنان مرد و زن شاغل در سازمان تأمین اجتماعی شهر تهران در سال 1400- 1399 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت نمونهگیری تصادفی خوشه ای 60 نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 30 شرکتکننده) قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و همکاران (MBI) (1981) و انگیزش شغلی هاکمن الدهام (MPS) (1975) بود. مداخله آموزش پذیرش و تعهد طی 9 جلسه 90 دقیقهای و هفتهای یکبار انجام شد؛ اما گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. دادههای پژوهش، به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد آموزش پذیرش و تعهد بر فرسودگی و انگیزش تحصیلی موثر است (05/0>P). از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش فرسودگی و افزایش انگیزش شغلی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی موثر است.
Job issues are one of the most important and fundamental issues in today's society. The expansion of urbanization, the development of industry, globalization, economic competition, and factors like them have made employment a fundamental issue in human life today. The purpose of this study was to determine the effectiveness of group training based on acceptance and commitment to burnout and job motivation of Social Security employees. The present research is applied research in terms of purpose and quasi-experimental in terms of the method with a pre-test-post-test design and control group. The study population consisted of all male and female employees working in the Social Security Organization of Tehran in 2021- 2022, of which 60 people were randomly selected by cluster random sampling in two experimental and control groups (30 companies in each group). ¬ کردننده). The instruments of the present study included the Maslash et al. (MBI) burnout questionnaire (MBI) (1981) and the Hackman Aldham job motivation questionnaire (MPS) (1975). Acceptance and commitment training intervention was performed in 9 sessions of 90 minutes once a week, But the control group did not receive any intervention. The research data were analyzed by multivariate analysis of covariance. Findings showed that acceptance and commitment training is effective on burnout and academic motivation (P
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٤، شماره پياپي ٧٣، تير ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(4), 2022 اثربخشي آموزش گروهي مبتني بر پذيرش و تعهد بر فرسودگي و انگيزش شغلي کارکنان سازمان تامين اجتماعي The effectivnesof acceptance and commitment training on burnout and job motivation of Social Security employees بيتا فيروزکوهي مقدم Bita Firouzkouhi Moghaddam PhD student of General Psychology, Zahedan استاديار روانشناسي، گروه روانشناسي باليني، دانشکدة علوم تربيتي و branch, Islamic Azad university, Zahedan, Iran.
1 - Job burnout 2 - Bakker, de Vries 3 - Xie 4 - Lei 5 - Alessandri 6 - Abate 7- Hinderer 8- Armon 9 - Lambert 10 - White 11 - Zhou 6- Job motivation 13 - Bakaç 14 - Liu رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٤، شماره پياپي ٧٣، تير ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(4), 2022 انگيزش شغلي يک فشار رواني در درون شخص که جهت دهي به رفتار شخص در سازمان ، سطح تلاش و سطح پايداري او در مقابل موانع را مشخص مي کند، است (خير فادول و داناياتا١، ٢٠١٩).
مدل درماني مبتني بر پذيرش 1 - Kheir-Faddul, Dănăiaţă 2 - Crucke 3 - Hayes 4 - Roditi, Robinson 5 - defusion 6 - Cognitive integration 7 - Juarascio 8 - acceptance 9 - Zettle 10 - contact with the present moment 11 - Twohig, Levin 12 - observing self 13 - Villatte 14 - values 15 - Swain اثربخشي آموزش گروهي مبتني بر پذيرش و تعهد بر فرسودگي و انگيزش شغلي کارکنان سازمان تامين اجتماعي The effectivnesof acceptance and commitment training on burnout and job motivation of Social Security employees و تعهد، چه در کلينيک هاي درماني به کاربرده شود و چه در محل کار، به تغييرات رفتاري قابل توجه منجر شده و تمرکز آن بر روي بهبود انعطاف پذيري روان شناختي است .