چکیده:
پیشگیری از جرم موضوع مهمی است که در حقوق کیفری، جرم شناسی، سیاست جنایی و علوم اجتماعی و حتی در برنامه ریزیهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دولتها جایگاه ویژهای دارد. در کنار پیشگیری از جرم، اصلاح مجرمین نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اصلاح مجرمین از مباحث علم حقوق بوده و به این معناست که اصلاح و تربیت مجرم هدف اصلی از مجازات است. سخن از اصلاح مجرمین مربوط به فلسفه و کارکردهای مجازات است که در طول تاریخ به موازات اعمال مجازات نگرشهای متعددی درباره آن مطرح بوده است و امروزه اغلب تحت عنوان کیفرشناسی مطالعه میشود. در ایران، نهادهای مختلفی اعم از قضایی و اجرایی برای اصلاح و بازپروری بزهکاران ایجاد شده است که از جمله آنها میتوان به زندان، کانونهای اصلاح و تربیت، بیمارستانهای روانی برای بزهکاران دارای اختلال روانی و سازمان بهزیستی اشاره کرد. اصلاح افراد جامعه و بخصوص اشخاصی که در تنیجه ارتکاب جرم و بزهکای فاسد شدهاند و به نوعی برای جامعه خود مضر میباشند یکی از اهداف هر نظام و حکومت میباشد، دین اسلام به عنوان دینی که مدعی است توانایی اداره یک جامعه را دارا میباشد نیز برنامههای جامعی را به این منظور تدارک دیده است.
خلاصه ماشینی:
اصلاح افراد جامعه و بخصوص اشخاصي که در تنيجه ارتکاب جرم و بزهکاي فاسد شده اند و به نوعي براي جامعه خود مضر مي باشند يکي از اهداف هر نظام و حکومت مي باشد، دين اسلام به عنوان ديني که مدعي است توانايي اداره يک جامعه را دارا مي باشد نيز برنامه هاي جامعي را به اين منظور تدارک ديده است.
برخي اساساً منکر هدف اصلاحکنندگي مجازاتها هستند، از نظر اينان مجازات براي سزادهي و در نهايت بازدارندگي فرد و جامعه از ارتکاب جرم وضع و اجرا ميشود، اما اصلاح خواه به معناي بهسازي و تربيت اخلاق مجرم و خواه به معناي بازپروري، امري است که نبايد از کيفرها انتظار - گلدوزیان، ایرج،1385، حقوق جزای عمومی ایران، اتتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم، ص43.
3 - آشوری، محمد، آیین دادرسی کیفری، ج1، تهران، همت، 1376، ص 83 - حسینی، سید محمد، سیاست جنایی در اسلام و در جمهوری اسلامی ایران، تهران، سمت و دانشگاه تهران، 1383، ص213 - آشوری، محمد، جایگزین های زندان یا مجازات های بنیادین، تهران، نشر گرایش، 1382، ص213 2) دعوت گواهان به بزهپوشي از جمله راههاي کشف و اثبات جرم، شهادت گواهان است که در نظام دادرسي کيفري اسلام نيز با شرايطي مورد پذيرش قرار گرفته است با وجود اين متون اسلامي شاهدان جرايم را از سوي امر به معروف و نهي از منکر از جرم به شيوه مؤثر و پسنديده موظف نموده است.